مقدمه| خرید کمپرسور چیلر و قیمت کمپرسور چیلر

کمپرسور چیلر در واقع قلب اصلی سیستم است و از اولین و مهم‌ترین اجزای چیلر تراکمی است. این بخش مسئولیت گردش مبرد در سیکل را برعهده دارد. همان‌طور که در مقالات قبلی خواندید، کمپرسورها در اندازه‌ها و انواع متنوعی تولید می‌شوند. وظیفه کمپرسور در چیلر متراکم کردن مبرد سیکل است و بر اساس ظاهر و ساختار اجزای متراکم به چهار دسته تقسیم می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی کامل انواع کمپرسور چیلر بپردازیم ضمن آشنایی با قیمت کمپرسور چیلر ، شما را در خرید کمپرسور چیلر راهنمایی کنیم.

کمپرسور چیلر چیست؟| خرید کمپرسور چیلر

همان‌طور که در مقالات مرتبط و قبل خدمت شما عرض شد، کمپرسورها یکی از اصلی‌ترین اجزای چیلرها هستند. وظیفه هر کمپرسور در چیلر فراهم‌کردن اختلاف فشار موردنیاز جهت گردش مایع مبرد در سیکل است. اختلاف فشاری که کمپرسور در چیلر ایجاد می‌کند، سبب تفاوت فشار بین بخش قوی و ضعیف شده و مبرد مایع از شیر انبساط به اواپراتور وارد می‌شود.

کمپرسور مهم‌ترین بخش یک سیستم تراکمی است و همان‌قدر که عملکرد آن با کندانسور سبب چگالش می‌شود، همان اندازه نیز با اواپراتور باعث مکش و کاهش فشار خواهد شد.

کمپرسور بر اساس نیاز انتخاب می‌شود و در ابعاد و انواع مختلفی در بازار وجود دارد. حجم گاز موجود در کمپرسور چیلر لازم است تا متراکم شود. بر اساس جابه‌جایی کمپرسور و توان موتور آن ابعاد آن مشخص می‌شود. قسمت زیادی از انرژی مصرفی چیلرها برای راه‌اندازی کمپرسور مصرف می‌شود؛ بنابراین انتخاب و خرید کمپرسور چیلر و اطلاع از قیمت کمپرسور چیلر اهمیت زیادی در صرفه‌جویی انرژی و هزینه‌ها دارد.

چیلر چیست؟

وظیفه اصلی چیلرها خنک‌سازی آب جاری درون یونیت‌های داخل سیستم است. چیلر در واقع از نوعی مایع برای خنک‌کردن آب ورودی به یونیت‌های داخلی استفاده می‌کند که به آن مایع مبرد گویند.

چیلر در حقیقت یکی از دستگاه‌های مرتبط با سیستم تهویه مطبوع است که از آن به دستگاه حذف گرما نیز یاد می‌شود. این بخش بسیار پیچیده و پرسروصدا بوده و مسئولیت خنک‌کردن و ایجاد دمای مناسب را برای دستگاه‌ها بر عهده دارد. چیلر کار خود را با حذف گرما پیش می‌برد نه با تولید سرما، به همین دلیل مایع سرد شده توسط آن مجدداً به چرخه برمی‌گردد و جهت سیستم تهویه استفاده می‌شود.

از انواع چیلرها جهت مصارف صنعتی و سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود. البته باید گفت که مصارف صنعتی این بخش بسیار بیشتر بوده و شامل حفظ دمای قطعات و دستگاه‌ها در زمان مکانیزم و عملکرد است. اما سیستم تهویه مطبوع برای خنک نگه‌داشتن و کنترل رطوبت محیط کاربرد دارد. چیلرها معمولاً بر روی پشت‌بام شرکت‌ها و مراکز تجاری و اداری و یا در زیرزمین آنها نصب و راه‌اندازی می‌شوند و نقش بسزایی در تأمین سرما و خنک‌سازی ساختمان به‌ویژه در تابستان دارند.

چیلر به‌تنهایی یک مولد منبع برودت و حرارت است و تنها به دستگاه‌های گردش گاز و مایع منتهی نمی‌شود، بلکه خود دارای عضو و منبعی است که قبلاً در قالب دیگ و پکیج مجزا در نظر گرفته می‌شد. این منبع آب موردنیاز را برای سیال داخل دستگاه‌ها را فراهم می‌کند و در حال حاضر همراه چیلر است.

ویژگی‌ها و مزایای چیلر به‌صورت خلاصه شامل موارد زیر هستند:

  • ظرفیت بالا
  • داشتن مولد برودت یا حرارت
  • کانال‌کشی و لوله‌کشی چیلر با متریال‌های مختلف و سازگار
  • تولید صدای کم
  • صرفه‌جویی انرژی
  • قیمت کمپرسور چیلر مناسب

اجزای تشکیل‌دهنده چیلرها و انواع آنها

چیلر در واقع مجموعه‌ای است واحد که از اجزای متعدد و مختلفی تشکیل شده است. قسمت‌های مهم یک چیلر شامل: اواپراتور، کمپرسور، کندانسور، مخزن نگهدارنده، پمپ، فن، شیر انبساط، صفحه کنترل، جذب‌کننده، هواساز و ژنراتور است. این اجزای نام‌برده جز اجزای کلی یک چیلر هستند و هر چیلر باتوجه‌به نوع خود، اجزایی متفاوت از این لیست را دارد. اما چیزی که در هر چیلر وجود دارد و بین همه آنها مشترک است، اجزایی نظیر: اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط است.

چیلرها بر اساس نحوه عملکرد خود در دو نوع جذبی و تراکمی ساخته می‌شوند، در ادامه قصد داریم تا شما را با اجزای چیلر تراکمی و جذبی آشنا کنیم. چیلرهای تراکمی از سه جز اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور تشکیل شده‌اند و باانرژی الکتریکی کار می‌کنند. اما چیلرهای جذبی با انرژی حرارتی کار می‌کنند. همان‌طور که گفته شد اجزای کلی چیلرها تجهیزات و قطعات زیادی را شامل می‌شوند که ممکن است بسته به شرایط متفاوت باشند.

قیمت کمپرسور چیلر - خرید کمپرسور چیلر

چیلر تراکمی چیست؟

در چیلر تراکمی ابتدا کمپرسور چیلر، گاز را متراکم کرده و سپس به سمت کندانسور میفرستند تا گاز به مایع تبدیل شود. مایع وارد شده به اواپراتور که دارای فشار کمی نسبت به قبل است و پس از گرفتن حرارت لازم جهت تبخیر، تبخیر می‌شود و سرمای لازم را ایجاد می‌کند.

چیلر جذبی چیست؟

چیلر جذبی به‌جای کمپرسور از جذب‌کننده، پمپ و مولد حرارتی استفاده می‌کند و این سه عامل جایگزین کمپرسور هستند. ماده اصلی که در این نوع چیلر برای خنک‌کردن بکار می‌رود، لیتیوم برماید است. در چیلرهای جذبی چرخه اصلی و ابتدایی میان اواپراتور، جذب‌کننده و ابزوربر، پمپ و مبدل حرارتی و همچنین کندانسور و شیر انبساط ایجاد می‌شود.

خرید کمپرسور چیلر تراکمی و انواع آن

کمپرسور چیلرهای تراکمی که در صنعت وجود دارند، معمولاً از نظر نوع کمپرسور استفاده سده در خود به چهار دسته چیلر رفت و برگشتی یا پیستونی (reciprocating)، چیلر دورانی اسکرال یا حلزونی (Scroll)، چیلر دورانی اسکرو یا مارپیچی (Screw)، سانتریفیوژ یا گریزازمرکز (Centrifugal) دسته‌بندی می‌شوند. هرکدام از این نوع چیلرها در شرایط اقلیمی خاص و محل مخصوصی مناسب هستند. در ادامه با هر یک از این کمپرسورهای چیلر آشنا خواهید شد.

خرید کمپرسور چیلر پیستونی یا رفت و برگشتی

کمپرسورهای پیستونی از قدیمی‌ترین کمپرسورهای مورداستفاده در چیلرها هستند. این مدل کمپرسور رفت و برگشتی و تناوبی است و در قرن نوزدهم و بیستم میلادی پس از پیشرفت صنایع شیمیایی و پتروشیمی، با تغییرات زیادی همراه شد و طراحی و ساخت آن دستخوش تغییر قرار گرفت.

کاربرد کمپرسورهای پیستونی در زمان‌هایی که دبی کاهش‌یافته و فشار افزایش می‌یابد، بسیار زیاد است. در این کمپرسور می‌توان به دبی گاز از مقدار کم تا دو هزار مترمکعب بر ساعت و فشار بالای شش هزار بار دست‌یافت. چنانچه تراکم بالاتر از ۱.۵باشد، کمپرسورهای پیستونی راندمان بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها ایجاد خواهند کرد.

در کمپرسورهای پیستونی، انرژی موردنیاز جهت تراکم گاز به فشار دهش وابسته است و خود فشار دهش به مقاومتی که در برابر جریان گاز وجود دارد، وابسته است. این خود توسط عوامل مکانیکی و حرارتی از محدودیت‌هایی برخوردار است. اما به‌طورکلی به حرکت پیستون کمپرسور و خواص گاز متراکم مربوط نیست.

خرید کمپرسور چیلر اسکرال یا حلزونی

به‌منظور متراکم کردن حجم زیادی از گاز و رساندن آن به فشار و دمای بالا مدنظر، از این کمپرسور چیلر حلزونی استفاده می‌شود. کمپرسور اسکرال جهت استفاده در ظرفیت‌های کم و متوسط با بازدهی بالا مناسب هستند و بیشتر در چیلر هما خنک و آب خنک استفاده می‌شوند. عملکرد این کمپرسور به کمک دو مارپیچ حلزونی ثابت و دوار پیش می‌رود و دلیل نام‌گذاری آن به اسکرول نیز همین قطعات هستند. بخار مایع مبرد سرد درون مارپیچ ثابت جذب شده و میان دو مارپیچ متراکم می‌شود. در نهایت این بخار به‌صورت یکنواخت و متراکم از وسط مارپیچ خارج می‌شود.

دسته‌بندی کمپرسورهای اسکرول باتوجه‌به سرعت ثابت و متحرک مارپیچ‌های آن انجام می‌شود. توجه داشته باشید که هر سیکل از کمپرسور اسکرال خود از سه مرحله مکش، تراکم و تخلیه تشکیل شده است. بد نیست بدانید گاهی اوقات در برخی از انواع کمپرسورهای اسکرول دور ثابت، ظرفیت برودتی با انتقال و بلندکردن یکی از مارپیچ‌ها، کنترل می‌شود.

پایین آمدن بار سبب جدا باقی‌ماندن مارپیچ‌ها و متراکم نشدن مبرد خواهد شد. کمپرسور‌های دیجیتال که امروزه در بین مشتریان طرف‌داران به‌خصوص خود را دارند، ظرفیت کمپرسور را با این روش تغییر می‌دهند. این روش از روش تغییر دور موتور بسیار کم‌بازده‌تر است.

اما مزیت‌های کمپرسور اسکرال چیست؟ طراحی نسل نوین این مدل کمپرسور در مراکز تحقیق و توسعه سبب شده تا این محصول دارای خصوصیاتی نظیر: کاهش جریان شروع کار، کم‌شدن سطح صدا در حین کار، طراحی ساده، فشرده و درعین‌حال قدرتمند، بالارفتن طول عمر دستگاه و کاهش مصرف و صرفه‌جویی در انرژی به دلیل تراکم پیوسته شود.

اما این محصول دارای یکسری معایب نیز است، بازدهی و ظرفیت کمپرسورهای اسکرول حلزونی نسبت به انواع اسکرو مارپیچی و سانتریفیوژ کمتر است.

خرید کمپرسور چیلر اسکرو یا مارپیچی

کمپرسور اسکرو برای نخستین‌بار در سال 1878 میلادی به کمک یکی از مهندسان کمپانی SRM تولید شد. هدف از ساخت و طراحی این محصول آن بود که یک کمپرسور دورانی با سرعت و بازدهی بالاتر از کمپرسور اسکرول ایجاد شود. کمپرسورهای اسکرو دیگر مشکل کمپرسورهای سانتریفیوژ را نداشتن و شیر لغزشی آنها سبب کنترل راحت‌تر ظرفیت می‌شد.

اما نحوه عملکرد این کمپرسور چیلر سردخانه به چه صورتی است؟ در کمپرسور اسکرو گاز میان دو روتور حلزونی قرار می‌گیرد. روتور نری از گوشواره برخوردار بوده و روتور مادگی مقعر است، هنگام متراکم کردن هرگز تماسی بین این دو صورت نمی‌پذیرد.

پس از قرارگرفتن گاز بین روتورها، مرحله بعد مکش است. در مکش، گاز متراکم شده میان فضای مقعر روتور مادگی قرار گرفته و در مرحله متراکم‌سازی بخش محدب روتور نری، فضای فرورفته روتور مادگی را پر می‌کند. پس از آن به همراه کاهش حجم گاز، فشار بالا رفته و هنگامی که به کد قابل قبولی رسید و از فشار دهش بیشتر شد، گاز متراکم خواهد شد و به‌سوی لوله دهش ارسال می‌شود.

فرایند تخلیه یا دهش پس از ارسال گاز متراکم شده انجام می‌شود و مقدار تراکم هر سیکل تراکم بسته به طول روتور و زاویه حلزونی و نسبت تراکم در موتور متفاوت است. توجه کنید که فشار داخلی کمپرسور به جرم مولکولی گاز بستگی ندارد؛ بنابراین گاهی که درصد ترکیبات سازنده گاز تغییرپذیر است، کمپرسور اسکرو با راندمان تقریباً ثابتی عمل خواهد کرد.

مزیت‌ها و ویژگی‌های کمپرسور چیلر اسکرو

از مزایای کمپرسور اسکرو اینورتر می‌توان به ساختار یکپارچه اینورتر و کمپرسور، موتور بهینه‌سازی‌شده کمپرسور، کاهش افت فشار مبرد، نسبت حجم متغیر (VVR)، افزایش EER و ESEER، ساختار 30 درصد فشرده‌تر و منسجم‌تر در مقایسه با نمونه‌های بازاری و متداول، عملکرد بی‌صدا و قابلیت کنترل پیوسته ظرفیت اشاره کرد.

استفاده از کمپرسورهای اسکرو سبب دستیابی به بالاترین ظرفیت ممکن در چیلرها شده و لازم به ذکر است که کلیه مراحل طراحی، تولید و آزمایش آن در کارخانه‌ها انجام می‌شود. این نوع کمپرسور دارای طول عمر بالایی با عمر مفید صدهزار ساعت است.

دسترسی آسان آن و تجهیزات حفاظتی کامل و باکیفیت هم از ویژگی‌های خوب کمپرسور اسکرو است. ساختار کمپرسور اسکرو منسجم، ساده و درعین‌حال قدرتمند است. در این نوع کمپرسور به پمپ روغن جهت روانکاری نیازی نیست. عملکرد بهینه کمپرسور چیلر به کمک کنترل پیوسته ظرفیت در چیلرهای تک مدار و دو مداره تغییر می‌کند. در چیلرها تک مداره این تغییرات از سی تا صد درصد و در دو مداره‌ها از پانزده تا صد درصد خواهد بود.

خرید کمپرسور چیلر سانتریفیوژ یا گریزازمرکز

یکی از کمپرسورهای مورداستفاده در چیلر، کمپرسور سانتریفیوژ یا گریزازمرکز است. جریان رانش شعاعی از ویژگی‌های بارز این کمپرسور است. پیش از آنکه هوا به مرکز پروانه دوار بعد رانده شود، به کمک یک پخش‌کننده از محفظه حلزونی عبور کرده و در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل می‌شود. پس از آن هوا از پره‌های شعاعی وارد مرکز پروانه دوار شده و به کمک نیروهای گریزازمرکز به سمت محیط پروانه به بیرون پرتاب خواهد شد.

پروانه دوار قادر است از طرح باز یا بسته برخوردار شود، در طرح باز کاربردهای هوایی رایج‌تر است. همچنین استفاده از این طرح در کمپرسورهای گاز بسیار مناسب است، پروانه دوار معمولاً از آلیاژ فولاد ضدزنگ و آلومینیوم تهیه می‌شود و به کمک آن سرعت هوا به طرز چشمگیری بالا می‌رود.

سرعت کمپرسور سانتریفیوژ نسبت به سایر مدل‌ها بسیار بالا بوده و در نتیجه بازدهی بهتری را رقم می‌زند. سرعت حدود پانزده هزار تا صدهزار دور بر دقیقه در این کمپرسور کاملاً طبیعی و متداول است. در این کمپرسور چیلر، نسبت فشار کلی به فشار هر مرحله مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که دمای هر بخش ورودی بر توان کمپرسور مؤثر است. این مسئله سبب شده تا خنک کاری میان مراحل انجام شود.

به‌طورکلی آب‌بندی‌های متنوعی در کمپرسور گریزازمرکز بکار می‌رود و پیشرفته‌ترین آنها در کمپرسورهای پرسرعت تأمین‌کننده فشار، یافت می‌شوند. هر کمپرسور سانتریفیوژ لازم است تا به‌خوبی آب‌بندی شود تا میزان نشتی آن از بین محفظه کمپرسور تا حد زیادی کاهش یابد و در مصرف صرفه‌جویی شود. از متداول‌ترین روش‌های آب‌بندی می‌توان به انواع آب‌بندهای چهارگانه شامل آب‌بندهای لابیرینتی، آب‌بندهای حلقوی آب‌بندهای مکانیکی و آب‌بندهای هیدرواستاتیکی هستند، اشاره کرد.

مزیت‌ها و ویژگی‌های کمپرسور سانتریفیوژ

در کمپرسور گریزازمرکز، درایو فرکانس  VFD و بلبرینگ‌های مغناطیسی سبب بالارفتن بازدهی و افزایش پایداری عملکردی سیستم می‌شوند. علاوه‌برآن کاهش قطعات متحرک و پروانه دوار که به کمک یک موتور مغناطیسی به حرکت در می‌آیند، سبب کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری کمپرسور چیلر می‌شوند.

یکی از ویژگی‌هایی که هنگام خرید کمپرسور چیلر سانتریفیوژ مشتری را جذب می‌کند، بدون روغن بودن آن است. فناوری مغناطیسی در تولید چیلر سبب حذف روغن، حذف اصطکاک قطعات و افزایش طول عمر دستگاه شده است. حذف اصطکاک و به دنبال آن حذف روغن باعث کم‌شدن هزینه‌های جانبی چیلر شده است. از دیگر ویژگی‌های مهم در این محصول می‌توان به راندمان بسیار بالا در بارها، کنترل پیشرفته با Microtech و کنترل ظرفیت پیوسته اشاره کرد. از معایب کمپرسور سانتریفیوژ می‌توان به هزینه بالای آن و مناسب نبودن برای ظرفیت‌های پایین‌تر از نود تن اشاره کرد.

قیمت کمپرسور چیلر - خرید کمپرسور چیلر

انواع جذب‌کننده چیلر جذبی

چیلر جذبی بخار

چیلر جذبی بخار همان‌طور که گفته شد از انرژی حرارتی به‌جای انرژی الکتریکی استفاده می‌کند این تأمین انرژی به نفع محیط‌زیست است، زیرا به کمک این روش نوعی انرژی بازیافتی جایگزین انرژی الکتریکی می‌شود. داخل این محصول به‌جای کمپرسور چیلرهای تراکمی از کمپرسور حرارتی نظیر ژنراتور و ابزوربر یا پمپ و مبدل استفاده می‌شود.

چیلر جذبی گرما مستقیم

چیلر جذبی گرما از شعله مستقیم جهت تأمین انرژی حرارتی خود استفاده می‌کند؛ ازاین‌رو لازم است تا کلیه بخش‌های این چیلر به دمای بالا و حرارت مقاوم باشند. با این خصوصیت چیلر هرگز از عملیات سنگین آسیب نمی‌بیند و کاملاً آماده است. سیال جاذب در این چیلر لیتیوم برمید و مبرد درون آن آب است. با استفاده از چیلر جذبی گرما مستقیم، هم می‌توان در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد و هم در مصرف سوخت گاز، بخار آب و آب داغ صرفه‌جویی نمود.

ازآنجاکه راندمان چیلرهای جذبی بالا است، از ظرفیت انجام فعالیت‌های سنگین و تولید حرارت برخوردارند و برای مصارف صنعتی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این چیلرهای جذبی به مولد گرما به‌صورت خودکار دسترسی دارند و قادرند در صورت لزوم هم سرما و هم گرما ایجاد کنند.

مقایسه چیلرهای تراکمی و جذبی

تا این قسمت از مقاله فهمیدید که چیلرهای جذبی بخار و گرما مستقیم هر دو نوعی چیلر جذبی هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای چیلرهای جذبی در مقایسه با کمپرسور چیلر تراکمی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مصرف انرژی برق و دیگر تأسیسات الکترونیکی اضطراری است. چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی جهت تأمین منبع سرمایش استفاده می‌کنند.

چیلرهای جذبی ارتعاشات کمتری نسبت به انواع تراکمی دارند و همچنین آلودگی صوتی کمی ایجاد می‌کنند. این نوع چیلرها از مبردهای مضر هرگز استفاده نمی‌کنند و در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و گازهای گلخانه‌ای تأثیرگذارند. در ادامه بد نیست با مزیت‌های کمپرسور چیلر تراکمی نیز آشنا شوید، چیلرهای آب خنک و هوا خنک اسکرو و سانتریفیوژ از این دسته چیلرها هستند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چیلر تراکمی این است که قیمت کمپرسور چیلرهای تراکمی کمی ارزان‌تر است. علت کم بودن قیمت کمپرسور چیلر تراکمی در وهله اول این است که این چیلرها به مقدار بسیار کمی از ماده اولیه جهت ساخت نیازمندند. همچنین مقدار آب موردنیاز این چیلرها جهت کارکردن بسیار کمتر از چیلرهای جذبی است و نسبت به انواع جذبی حجم و وزن پایینی دارند.

توجه داشته باشید که خرید کمپرسور چیلر تراکمی، به دلیل چند کمپرسوره بودن، به‌صرفه‌تر است؛ زیرا هنگام کارکردن، هرگاه یکی از این کمپرسورهای چیلر مختل شود، سایر کمپرسورها به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین امکان اینکه به‌صورت انتخابی بتوان چند کمپرسور چیلر را برای ایجاد ظرفیت کافی از کار انداخت نیز وجود دارد. این نوع ساختار کمپرسور چیلر، سبب می‌شود تا کنترل بر دستگاه افزایش یابد.

مشکلات و ایراداتی که پس از خرید کمپرسور چیلر با آن مواجه می‌شود!

پس از بررسی بهترین قیمت کمپرسور چیلر و خرید آن از یک فروشگاه معتبر، مدتی بعد از استفاده ممکن است با ایراداتی نظیر سوختگی و آسیب دستگاه روبه‌رو شوید. اکنون که با نحوه کارکرد و انواع چرخه کمپرسور چیلر آشنا شدید، بد نیست تا با علل بروز مشکلات در این بخش نیز آشنا شوید و بدانید که چه مشکلات و ایراداتی سبب سوختگی و آسیب‌دیدگی دستگاه می‌شود‌. با دانستن این علت‌ها می‌توانید به‌راحتی مشکلات را ریشه‌یابی کنید و به رفع آنها بپردازید. در ادامه مقاله چند نمونه از مشکلات رایج در کمپرسور چیلرها را خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

قیمت کمپرسور چیلر - خرید کمپرسور چیلر

برگشت ضربه‌ای مایع

گاهی در برخی از کمپرسورهای تبریدی که بر پایه بخار متراکم شده از مبرد ساخته می‌شوند، کمپرسور تحت تراکم مبرد مایع قرار گرفته و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که دستگاه‌ها باهدف اصلی ساخته نشده باشند. برگشت مبرد مایع عاملی بر سوختن کمپرسور چیلر است. در سیکل تبرید کمپرسور چیلر تراکمی لازم است تا مبرد به حالت مایع وارد کمپرسور شود. چنانچه مشکلاتی در سیکل تبرید برگشت مایع به شکل ضربه‌ای برگشت داده شود، کمپرسور چیلر دچار اختلال خواهد شد.

اگر مبرد مایع به حالت ضربه‌ای درون کمپرسور وارد شود، فشار هیدرولیک ایجاد شده بالغ بر ۱۰۰۰psi افزایش خواهد یافت. این پروسه به سوپاپ‌های میل‌لنگ و شاتون کمپرسور آسیبات جدی وارد می‌کند و موجب داغ شدن و سوختن یاتاقان ثابت کمپرسور خواهند شد.

بنابراین برگشت مایع درون دستگاه، اول باعث آسیب و خرابی کمپرسور و بعد سبب آسیب به سایر قسمت سیکل تبرید چیلر می‌شود. با بروز این مشکل تعمیرکار مجبور به بازکردن کمپرسور خواهد شد، دقت داشته باشید که انتخاب تعمیرگاه و تعمیرکار مجرب به‌اندازه خرید کمپرسور چیلر اهمیت دارد. تعمیرکار باید پیش از بازکردن دستگاه علت برگشت مایع را بررسی کند و مشکلات به وجود آمده را برطرف سازد.

از مهم‌ترین علل برگشت مایع به درون کمپرسور، سایز اکسپنشن و بررسی سالم بودن آن است. در سیکل تبرید، چیلر مسئولیت اکسپنشن ولو، تنظیم سوپرهیت مبرد به کمپرسور و برگشت مایع به داخل کمپرسور را برعهده دارد.

یکی دیگر از علل برگشت ضربه‌ای مایع به کمپرسور چیلر تراکمی، شارژ گاز زیاد از حد است که لازم است بر اساس ظرفیت چیلر و کاتالوگ دستگاه باشد. همچنین اگر خط ساکشن کمپرسور از محلی سردتر باشد و یا به‌صورت دفنی عبور کرده باشد، در حالت خاموشی چیلر، مبرد مجدداً تقطیر شده و سپس باعث پدیده برگشت مایع ضربه‌ای به کمپرسور چیلر می‌شود.

برگشت تدریجی مایع

از دیگر ایرادات و مشکلاتی که در سیکل تبرید می‌تواند باعث سوختن کمپرسور چیلر شود، تراکم و برگشت مایع به‌صورت مداوم و تدریجی است. بر خلاف برگشت مایع به‌صورت ضربه‌ای، برگشت‌های تدریجی مایعات مبرد سبب واردشدن ضربات کمتری به کمپرسور خواهند شد. طی این پروسه، مبرد به دلیل خاصیت شست‌وشوی روغن از سطح میل‌لنگ و پیستون موجب افت خاصیت روغن‌کاری چیلر می‌شود و سبب ایجاد شیار بر روی پیستون و فرسوده‌سازی آن خواهد شد.

علت‌های فراوانی باعث برگشت مایع درون کمپرسور می‌شوند، در ادامه این علت‌ها را باهم بررسی می‌کنیم. مشکل برگشت تدرجی مایع گاهی به دلیل سفید شدن و برفک زدن کمپرسور ایجاد می‌شود. برای بررسی دقیق این مسئله و پیداکردن مشکل اصلی جهت جلوگیری و برطرف‌کردن آن، توصیه می‌کنیم تا علاوه بر کسب اطلاعات دقیق در این حوزه با چند کارشناس و تعمیرکار مجرب مشورت کنید.

یکی دیگر از دلایل برگشت تدریجی مایعات، امکان دارد با برگشت ضربه‌ای مایع به درون کمپرسور برابر باشد.

عوامل دیگری نظیر: عدم سایز صحیح اکسپنشن، عدم تنظیم صحیح محل بالب اکسپنشن ولو و عدم تنظیم پیچ تنظیم سوپرهیت شیر انبساط نیز سبب بازگشت ضربه‌ای و سیلابی مایعات به کمپرسور می‌شوند.

از دلایل دیگر برگشت تدریجی مایع به درون کمپرسور که عامل سوختن کمپرسور هم محسوب می‌شود، کاهش جریان سیال خنک شونده از سطح اواپراتور چیلر است. خرابی الکتروموتور، پارگی و آسیب تسمه، اشتباه در محاسبات کانال‌کشی در سیستم‌ها، عدم سرویس الکتروموتور پمپ آب چیلر، عدم تنظیم فشار کندانسور در چیلرهای تراکمی هوا خنک، کثیفی و گرفتگی فیلتر و کویل نیز سبب بروز مشکلات فراوانی در کمپرسور شما می‌شوند.

قیمت کمپرسور چیلر

قیمت کمپرسور چیلر در کشور ایران بسته به شرایط، نیاز مشتری، مواد اولیه به کار رفته در دستگاه، کارایی و کاربرد آن، کیفیت، برند سازنده و کشور سازنده، نوسانات قیمت کمپرسور چیلر، متغیر است. شما عزیزان میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت کمپرسور چیلر به وب سایت ما مراجعه فرمایید.

همانطور که میدانید، قیمت کمپرسور چیلر نقش مهمی در رضایت نهایی شما از خریدتان دارد. برای تهیه این محصول با بهترین و مناسبترین قیمت کمپرسور چیلر در کشور همین حالا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع کمپرسور چیلر تراکمی و چیلر جذبی آشنا کنیم تا بتوانید پس از انتخاب بهترین قیمت کمپرسور چیلر اقدام به خرید آن کنید. دقت کنید که موارد گفته شده پیرامون مشکلات و ایرادات کمپرسور ممکن است سبب سوختگی و آسیب دستگاه شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که چنانچه دستگاه شما آسیب دید و به‌خوبی عمل نکرد، حتماً با مرکزی معتبر و تعمیرکاران مجرب مشورت کنید تا بدون هیچ دردسری مشکلاتتان حل‌وفصل شود و به دردسرهای بزرگ تبدیل نشود.

اگر قصد خرید کمپرسور چیلر با بهترین کیفیت و قیمت را دارید، می‌توانید سری به وب‌سایت ما بزنید. برای انتخاب و خرید کمپرسور چیلر تراکمی یا جذبی بهتر است در ابتدا راجع به مزیت‌ها و معایب هر دو و کاربرد و ویژگی‌های هریک تحقیق کنید و پس از کسب اطلاعات کافی برای خرید کمپرسور چیلر موردنظر خود اقدام کنید.

وب‌سایت ما مرجع کلیه اطلاعات درباره چیلرها، اسپیلت‌ها، انواع کمپرسورها و … است. با مراجعه به فروشگاه آنلاین ما پس از بررسی قیمت کمپرسور چیلر اقدام به یک خرید مطمئن با بهترین قیمت کنید.