مقدمه خرید کمپرسور اسپلیت و آشنایی با انواع آن

برای خرید هر وسیله‌ای آشنایی با اجزای تشکیل‌دهنده آن در انتخاب مدل آن دستگاه به ما کمک زیادی می‌کند، برای مثال پیش از هنگام خرید کولر گازی باید با اجزای تشکیل‌دهنده آن و عملکردی که بر عهده دارند آشنا باشیم. اسپلیت یا کولرگازی یکی از جدیدترین تجهیزاتی است که به منظور خنک‌سازی محیط منزل یا محل کار از آن استفاده می‌شود. اسپلیت از کنار هم قرارگرفتن اجزا و قطعات مختلفی در کنار هم تشکیل شده که نتیجه نهایی عملکرد این اجزا خنک‌کردن محیط است. هر بخش اسپلیت یک نقش مهم برعهده دارد برای مثال کمپرسور اسپلیت به عنوان قلب اسپلیت شناخته می‌شود که مایع مبرد را در متراکم کرده و باعث تولید هوای خنک می‌شود. در ادامه با اجزای مختلف اسپلیت، انواع کمپرسورهای اسپلیت و چگونگی خرید کمپرسور اسپلیت بیشتر توضیح می‌دهیم.

کولر گازی از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

اگر بخواهیم اجزای تشکیل‌دهنده کولرگازی را گروه‌بندی کنیم، باید آن‌ها را در دو گروه قطعات مکانیکی و قطعات الکتریکی تقسیم‌بندی کنیم. هر کدام از این اجزا وظایف مشخصی دارند و بر عملکرد نهایی همدیگر تاثیر می‌گذارند. به صورت کلی یک کولرگازی، از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

قطعات مکانیکی: قطعات مکانیکی موجود در کولرگازی عمدتا وظیفه خنک‌سازی را انجام می‌دهند و شامل قطعاتی نظیر کمپرسور یا موتور، کندانسور یا تقطیرکننده، اواپراتور یا سردکننده، شیرهای انبساط یا اکسپنشن ولو و گاز خنک است.

خرید کمپرسور اسپلیت

مهم‌ترین بخش مکانیکی موجود در یک اسپلیت، کمپرسور یا موتور آن است که برای تهویه مطبوع و عملکرد صحیح دستگاه ضروری است. کمپرسور به عنوان قلب کولرگازی شناخته می‌شود و جزء جدایی‌ناپذیر آن محسوب می‌شود. کمپرسور در اسپلیت گاز خنک یا همان ماده مبرد را از اواپراتور می‌کشد و سپس آن را به سمت کندانسور منتقل می‌کند. هر چه کمپرسور کولرگازی قدرت بالاتری داشته باشد، قدرت خنک‌کنندگی کولرگازی افزایش می‌یابد.

خرید کمپرسور اسپلیت

کندانسور

کندانسور اسپلیت یک قطعه مارپیچ‌ متشکل از لوله‌های مسی و صفحات مشبک آلومینیومی است که در داخل یونیت خارجی قرار می‌گیرد. وظیفه کندانسور در اسپلیت تبدیل ماده مبرد به مایع است. مراقبت صحیح و درست از کندانسور و فن آن، طول عمر کمپرسور در اسپلیت را افزایش می‌دهد.

اواپراتور

یکی دیگر از مهم‌ترین قطعات مکانیکی اسپلیت، اواپراتور است که ماده مبرد را به بخار تبدیل می‌کند. از اواپراتور در هنگام سردسازی برای خنک‌سازی هوا و به هنگام گرم‌سازی برای دفع گرما استفاده می‌شود.

شیرهای انبساط

شیر انبساط در واقع یک لوله نازک است که از اجزای اصلی سیستم تبرید محسوب می‌شود و وظیفه اصلی آن تنظیم جریان ماده مبرد به اواپراتور است.

ماده مبرد

ماده مبرد یک گاز است که در اسپلیت درون کمپرسور متراکم می‌شود و سپس به کندانسور واردشده و با از دست‌دادن گرما تبدیل به مایع می‌شود. در نهایت ماده مبرد با ورود به شیر انبساط تراکم خود را از دست می‌دهد و وارد اواپراتور می‌شود.

قطعات الکتریکی تشکیل‌دهنده اسپلیت: گفتیم که کولرگازی دارای دو دسته اجزای مکانیکی و الکتریکی است. اجزای الکتریکی کولرگازی شامل قطعاتی نظیر الکتروموتور فن، بردهای الکتریکی، فیوزهای حرارتی خودکار، سنسورهای دما یا ترمیستور و خازن‌ها است. آشنایی با اجزای مختلف تشکیل‌دهنده اسپلیت و نقش هر کدام در روند خنک‌سازی هوا توسط اسپلیت، در هنگام خرید اسپلیت کمک زیادی به فرد می‌کند. برای مثال برای خرید کمپرسور اسپلیت باید با انواع مختلف آن آشنا باشید تا هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید.

کمپرسور در اسپلیت چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفتیم کمپرسور در دستگاه اسپلیت نقش مهمی دارد و بدون آن فرایند خنک‌سازی رخ نمی‌دهد. وظیفه اصلی کمپرسورها فشرده‌کردن و متراکم‌سازی ماده مبرد است. در نتیجه کمپرسور تاثیر مستقیمی در قدرت خنک‌کنندگی اسپلیت دارد. در نتیجه اگر برای خرید کمپرسور اسپلیت آگاهی لازم را نداشته باشیم و یک کمپرسور بی‌کیفیت تهیه کنیم، قدرت خنک‌کنندگی اسپلیت کاهش می‌یابد.

کمپرسور اسپلیت از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

کمپرسور به عنوان قلب اسپلیت شناخته می‌شود و خود از درکنار هم قرارگرفتن اجزای مختلف تشکیل می‌شود. در مدل‌های مختلف کمپرسور اسپلیت، تعداد سیلندرها با هم متفاوت است. جزء مهم دیگری که در کارکرد صحیح کمپرسور در اسپلیت موثر است، دینام یا الکتروموتور آن است. دینام انرژی الکتریکی مورد نیاز کمپرسور را فراهم می‌کند.

خرید کمپرسور اسپلیت

آشنایی با مدل‌های مختلف کمپرسور در خرید کمپرسور اسپلیت چه اهمیتی دارد؟

در هنگام خرید هر چیزی آشنایی با مدل‌های مختلف آن، برندهای تولیدکننده و همچنین قطعات تشکیل‌دهنده آن چیز اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود هنگام خرید آن دستگاه دچار سردرگمی نشویم. به این ترتیب آشنایی با مدل‌های مختلف کمپرسور که در اسپلیت استفاده می‌شود، خرید آن را برای ما آسان‌تر می‌کند. کمپرسور در اسپلیت ممکن است به هر دلیلی دچار خرابی شود و نیاز به تعویض داشته باشد و ما مجبور به خرید کمپرسور اسپلیت شویم. در این مواقع آشنایی با مدل‌ها و انواع مختلف کمپرسور و همچنین اطلاع از قیمت آن‌ها کار خرید کمپرسور برای اسپلیت را برای ما آسان‌تر می‌کند. در ادامه بهترین مدل‌های کمپرسور در اسپلیت را معرفی می‌کنیم.

چند نوع کمپرسور کولرگازی وجود دارد؟

کمپرسور یکی از مهم‌ترین اجزای مکانیکی در کولرگازی است که به عنوان قلب آن شناخته می‌شود. مدل و نوع کمپرسور در قدرت خنک‌کنندگی کولرگازی تاثیر مستقیمی دارد. همچنین هر کدام از انواع مختلف کمپرسور ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل قیمت آن‌ها با هم متفاوت است. به طور کلی برای اسپلیت سه مدل مختلف کمپرسور می‌توان استفاده کرد:

  1. کمپرسورهای پیستونی
  2. کمپرسورهای روتاری
  3. کمپرسورهای مارپیچی یا اسکرال

هر کدام از مدل‌های بالا ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و به این ترتیب استفاده از هر کدام از آن‌ها مزایا و معایب متفاوتی خواهد داشت. همچنین قدرت خنک‌کنندگی این مدل‌ها با هم متفاوت است و باعث شده برخی برای مناطق گرمسیر و برخی برای مناطق سردسیر قابل استفاده باشند. در ادامه مزایا و معایب هر کدام را توضیح می‌دهیم.

استفاده از کمپرسورهای پیستونی در اسپلیت چه مزایا و معایبی دارند؟

در هنگام خرید کمپرسور برای اسپلیت، یکی از گزینه‌های پیش‌روی شما خرید کمپرسور پیستونی اسپلیت است. همان‌طور که گفتیم وظیفه کمپرسور در اسپلیت متراکم‌کردن و فشرده‌سازی هوا است و در کمپرسورهای پیستونی کار فشرده‌سازی هوا با کمک پیستون و سیلندر انجام می‌شود. کمپرسورهای پیستونی از قدیمی‌ترین مدل‌های کمپرسور هستند که هنوز هم برای ساخت اسپلیت از آن‌ها استفاده می‌شود. عملکرد این کمپرسور شبیه به عملکرد سیستم احتراق موتور خودروها است با این تفاوت که در کمپرسورهای پیستونی احتراق صورت نمی‌گیرد. در اثر حرکت رفت و برگشتی پیستون مقداری از ماده مبرد وارد سیلندر می‌شود و سپس با حرکت پیستون به سمت پایین، ماده مبرد متراکم می‌شود و به داخل سیستم اسپلیت فرستاده می‌شود. اگر در مناطق گرمسیری و جنوبی کشور زندگی می‌کنید، با خرید کمپرسور اسپلیت مدل کمپرسور پیستونی قدرت سردسازی کولرگازی خود را می‌توانید چندین برابر افزایش دهید. کمپرسورهای پیستونی با اصطلاح موتور سنگین نیز شناخته می‌شوند و از نیمه عمر طولانی‌تری نیز برخوردار هستند. با این حال استفاده از این کمپرسورها در اسپلیت مزایا و معایبی به همراه دارد که به شرح زیر است:

مزایای خرید کمپرسور پیستونی

  • قیمت مناسب در برابر قدرت بالا
  • توانایی زیاد برای تحمل دمای بالا
  • مناسب برای مناطق گرمسیر
  • کاربرد گسترده در صنعت
  • سازگاری با ماده مبردهای مختلف
  • این کمپرسورها در صورت نیاز به تعمیر، به تعمیرکار اختصاصی نیاز ندارند

معایب خرید کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی از قدیمی‌ترین مدل‌های کمپرسور برای اسپلیت‌ها هستند که در صنعت کاربرد وسیعی دارند. در کنار مزایای استفاده از این کمپرسورها، معایبی نیز وجود دارد. برای مثال بیشترین عیبی که به این کمپرسورها وارد است مربوط به تولید صدای آن‌ها است. به طور کلی اسپلیت‌هایی که به کمپرسور پیستونی مجهز هستند صدای زیادی تولید می‌کنند که با سرویس منظم و دوره‌ای می‌توان تاحدود زیادی از این مشکل جلوگیری کرد. یک عیب دیگری که بر این کمپرسورها وارد است، مصرف انرژی بالای آن‌ها است. همچنین کمپرسورهای پیستونی راندمان و انرژی پایین‌تری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.

خرید کمپرسور اسپلیت

استفاده از کمپرسورهای روتاری در اسپلیت چه مزایای و معایبی به همراه دارد؟

یکی دیگر از کمپرسورهایی که می‌توان از آن‌ها در ساخت اسپلیت استفاده کرد، کمپرسورهای روتاری هستند. در کمپرسورهای روتاری تمامی عملیات سردسازی شامل مکش ماده مبرد و متراکم‌سازی آن با کمک تیغه‌های این دستگاه انجام می‌شود. تیغه‌های کمپرسور روتاری با زاویه 360 درجه و به شکل دایره‌وار در شیارهای مخصوص خود به چرخش در می‌آیند و ماده مبرد از طریق یک دریچه به درون کمپرسور اسپلیت کشیده می‌شود.

سپس تیغه‌های کمپرسور ماده مبرد را به قسمت خروجی می‌فرستند تا عملیات متراکم‌سازی بر روی آن انجام شود. به طور کلی فشاری که تیغه‌های اسپلیت ایجاد می‌کنند، ماده مبرد را فشرده کرده و آن را با فشار بالا به سیستم وارد می‌کند.

ساختار و عملکرد کمپرسورهای روتاری در اسپلیت باعث شده تا استفاده از آن‌ها برای مناطق سردسیر و مرطوب بیشتر باشد. کمپرسورهای روتاری را با عناوین دیگر نظیر موتور خوشه‌ای، موتور موشکی و موتور دراز در بازار یاد می‌کنند. از جمله مزایایی که استفاده از کمپرسورهای روتاری به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور روتاری نسبت به کمپرسور پیستونی در هنگام کار صدای کمتری تولید می‌کند.
  • مصرف انرژی کمپرسور روتاری بسیار پایین‌تر از کمپرسورهای پیستونی است.

استفاده از کمپرسورهای روتاری راندمان کولرگازی را افزایش می‌دهد.

همچنین خرید کمپرسور اسپلیت مدل کمپرسور روتاری معایب زیر را به همراه خواهد داشت:

  • تعمیرات کمپرسور روتاری اختصاصی است و هزینه تعمیر آن نسبتا بالا است.
  • ظرفیت کمپرسورهای روتاری نسبت به سایر کمپرسورها پایین‌تر بوده و چیزی در حدود 18 کیلووات است.

خرید کمپرسور اسکرال چه مزایا و معایبی به همراه دارد؟

کمپرسورهای اسکرال یکی از جدیدترین مدل‌های کمپرسور برای اسپلیت هستند که در بازار وجود دارند. کمپرسورهای اسکرال را با عنوان کمپرسور مارپیچی نیز می‌شناسند. کمپرسورهای اسکرال به دو مارپیچ مجهز هستند که حرکت آن‌ها خلاف جهت همدیگر است و همین اختلاف جهت در حرکت باعث فشرده‌شدن ماده مبرد درون کولرگازی و هدایت آن به قسمت خروجی کمپرسور می‌شود. در واقع مارپیچ‌های درون کمپرسور اسکرال، یکی ثابت است و دیگری حرکت می‌کند و نحوه قرارگیری آن‌ها باعث حرکت خلاف جهت هم در آن‌ها شده‌است.

استفاده از دو مارپیچ حلزونی در کمپرسورهای اسکرال مزایای زیادی دارد. برای مثال استفاده از این مارپیچ‌ها در درون کمپرسور اسکرال باعث شده تا این دستگاه هنگام کارکردن کمترین صدای ممکن را ایجاد کند. همچنین مصرف برق این مارپیچ‌ها بسیار پایین بوده و در مجموع راندمان بسیار بالایی دارند. همه این موارد باعث این شده تا از کمپرسورهای اسکرال بیشتر در کولرگازی‌های بزرگ و با ظرفیت بالا استفاده شود.

با استفاده از کمپرسور اسکرال از مزایای زیر بهرمند خواهید شد:

  • عمر بسیار طولانی
  • این کمپرسورها هنگام کار سر و صدا و لرزش بسیار کمتری نسبت به سایر کمپرسورها نظیر کمپرسور پیستونی ایجاد می‌کنند.
  • مصرف انرژی در این کمپرسورها بسیار پایین‌تر است و حدود 25 تا 30 درصد کمتر از کمپرسورهای پیستونی است.
  • طراحی کمپرسورهای اسکرال به گونه‌ای است که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند.

همچنین استفاده از کمپرسورهای اسکرال معایبی به همراه دارد که به شرح زیر است:

  • قیمت کمپرسورهای اسکرال نسبت به سایر کمپرسورها بسیار بالاتر است.
  • کمپرسورهای اسکرال را می‌توان تنها در کولرگازی‌های با ظرفیت بالا نصب کرد.
  • بسیار حساس هستند و در صورت سرویس نامنظم و عدم روغن‌کاری خیلی زود دچار آسیب می‌شوند.

قدرت کمپرسور اسپلیت را چگونه تشخیص می‌دهند؟

همان‌طور که گفتیم هنگام خرید کمپرسور برای اسپلیت باید به قدرت مدنظر برای خنک‌سازی محیط دقت کنیم. برای مثال در مناطق گرمسیری نیاز به استفاده از کمپرسورهایی است که قدرت بالایی دارند، اما در مناطق سردسیر کمپرسورهای با قدرت متوسط قابل‌قبول هستند. به طور کلی برای تشخیص قدرت مناسب برای کمپرسور از واحدی با عنوان BTU استفاده می‌شود.

معیار BTU نشان می‌دهد که طبق فضا و مساحتی که در اختیار دارید، به اسپلیت با چه میزان قدرت و ظرفیتی نیاز دارید. با تعیین واحد BTU می‌توانید راحت‌تر یک کمپرسور برای اسپلیت خود تهیه کنید. هر چه میزان BTU بالاتر باشد، یعنی شما به اسپلیت با قدرت خنک‌کنندگی بالاتری نیاز دارید. تعیین میزان قدرت و ظرفیت اسپلیت اهمیت زیادی دارد و تعیین دقیق آن از اتلاف هزینه و انرژی جلوگیری می‌کند. همچنین از فرسایش قطعات اسپلیت و خرابی زودتر از موعد آن پیشگیری می‌کند. کمپرسورهای اسپلیت از نظر میزان قدرت به 3 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

انواع کمپرسور کولرگازی از نظر قدرت کدام‌اند؟

همان‌طور که گفتیم تعیین دقیق قدرت مورد نیاز کمپرسور کولرگازی اهمیت زیادی دارد. به صورت کلی کمپرسورهای کولرگازی از نظر قدرت خنک‌کنندگی محیط به سه گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  1. کمپرسور کولرگازی مدل T1: از کمپرسور کولرگازی مدل T1 بیشتر در مناطق با آب‌وهوای معتدل و نیمه‌معتدل استفاده می‌شود و این مدل‌ها قدرت خنک‌کنندگی پایینی دارند. این کمپرسورها در بازار با عنوان موتور سبک نیز شناخته می‌شوند.
  2. کمپرسور کولرگازی مدل T2: کمپرسورهای T2 بیشتر در مناطق سردسیر و مرطوب استفاده می‌شوند. در اکثر این مناطق بیشتر از حالت گرمایشی اسپلیت استفاده می‌شود و قدرت کمپرسور T2 متوسط است.
  3. کمپرسور کولرگازی مدل T3: کمپرسورهای مدل T3 برای خنک‌کردن محیط قدرت بسیار بالایی دارند و بیشتر در مناطق گرمسیر و جنوبی از این مدل‌ها استفاده می‌شود. کمپرسورهای T3 در بازار با عنوان موتور سنگین نیز شناخته می‌شوند.
خرید کمپرسور اسپلیت

هنگام خرید کمپرسور اسپلیت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

گفتیم که اسپلیت‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند و مهم‌ترین جزء آن‌ها، کمپرسوری است که به آن مجهز هستند. کمپرسورها مدل‌های مختلفی دارند و هنگام خرید آن‌ها برای کولرگازی دچار سردرگمی خواهید شد. اما اگر پیش از خرید کمپرسور کولرگازی درباره انواع کمپرسور و ویژگی‌های هر کدام به خوبی تحقیق کنید دیگر هنگام خرید دچار مشکل نخواهید شد. متاسفانه حتی بهترین و گران‌ترین کمپرسورهای دنیا نیز دچار مشکل می‌شوند و شما نیاز به تعویض آن‌ها خواهید داشت، پس باید با کمپرسور کولرگازی به حد کافی آشنا باشید تا در هنگام خرید آن گیج نشوید.

بهتر است هنگام خرید کمپرسور برای کولرگازی به مدل کولرگازی خود و همچنین کمپرسور قبلی آن دقت کنید. سپس کمپرسوری تهیه کنید که با کولرگازی شما سازگاری داشته باشد. همچنین باید با معیار BTU و با توجه به فضا و مساحتی که در اختیار دارید، قدرت خنک‌کنندگی مناسب برای کولرگازی خود را تعیین کنید.

به این ترتیب از اتلاف انرژی و هزینه و همچنین فرسایش احتمالی کمپرسور اسپلیت جلوگیری خواهید کرد. شما می‌توانید برای خرید یک کمپرسور مناسب کولرگازی خود این کار را از مراکز تخصصی فروش کمپرسور کولرگازی انجام دهید. همچنین با توجه به نوع آب‌وهوای منطقه زندگی خود می‌توانید کمپرسور مدنظر برای کولرگازی را تعیین کنید.

جمع‌بندی

آشنایی با قطعات تشکیل‌دهنده هر وسیله‌ای باعث می‌شود تا در هنگام خرید آن با دقت بیشتری اقدام کنید. مثلا برای خرید کمپرسور اسپلیت بهتر است قبل از خرید از انواع کمپرسورهای کولرگازی، قیمت، مزایا و معایب هر کدام اطلاعات مناسبی کسب کنید. به این ترتیب می‌توانید یک کمپرسور مناسب و مطابق با کولرگازی خود بخرید و همچنین از اتلاف انرژی و هزینه‌های خود جلوگیری کنید.