مقدمه| خرید موتور سردخانه

یکی از بخش‌های جدانشدنی صنایع غذایی، آرایشی، کشاورزی، دارویی و … سردخانه‌ها هستند. از سردخانه‌ها جهت حفظ و نگهداری طولانی‌مدت محصولات و مواد فاسدشدنی استفاده می‌شود. راه‌اندازی و تأسیس سردخانه احتیاج به تأسیسات برودتی قوی و باکیفیتی دارد و قلب این قسمت، کمپرسور سردخانه یا همان موتور سردخانه است که مهم‌ترین جز آن تلقی می‌شود. در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و صنایع، انواع موتور و کمپرسور با ظرفیت‌های سرمایشی متنوعی ساخته می‌شود. این مسئله سبب شده تا طراحان بتوانند سردخانه‌هایی با ظرفیت نگهداری گوناگون و به همراه بار حرارتی متفاوت تأسیس کنند.

در ساخت سردخانه امکان دارد بر اساس نوع طراحی از انواع کمپرسورها، اسکرو، اسکرال و … استفاده شود. در ادامه این مقاله می‌خواهیم شما را با انواع موتورهای سردخانه معرفی کنیم تا درباره عملکرد این بخش بیشتر آشنا شوید. اگر قصد خرید موتور سردخانه را دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه بفهمید که دقیقاً چه ملاک‌هایی برای انتخاب آن وجود دارد.

قیمت موتور سردخانه - خرید موتور سردخانه

آشنایی با سردخانه‌ها

قبل از هر چیز شاید برای شما هم این سؤال پیش‌آمده باشد که سردخانه چیست و با چه هدفی احداث می‌شود؟

بهتر است در ابتدا به این سؤال پاسخ دهیم و شما را با انواع سردخانه‌ها آشنا کنیم. از زمان‌های گذشته تا به امروز بشر عادت به ذخیره و نگهداری مواد غذایی داشته و دارد، هدف او از این نگهداری باتوجه‌به شرایط متفاوت بوده است. اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف وی از ذخیره‌سازی غذا این بوده که از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کند و همچنین بتواند در فصول سرد و سخت سال نظیر زمستان و پاییز که کمتر غذا وجود دارد، به‌راحتی به مواد غذایی دسترسی داشته باشد.

اطمینان از داشتن دسترسی به محصولات غذایی درگذشته، سبب تسلی خاطر انسان بود و حتی توانست در مواقعی در زنده ماندن او کمک فراوانی کند. روش‌های فراوانی برای نگهداری و حفظ مواد غذایی و جلوگیری از فساد آنها از گذشته تا حال وجود دارد که شامل: نمک‌سود کردن، دود دادن، کنسرو کردن، فرو کردن مواد غذایی در خاک، ذخیره‌سازی در یخچال‌های طبیعی و … است. آسان‌ترین و باکیفیت‌ترین روش نگهداری، روش انجماد و استفاده از یک محیط سرد است. امروزه دستگاه‌های سرما‌ساز به همراه موتور سردخانه جایگزین روش‌های قدیمی ذخیره‌سازی شده‌اند.

با وجود این دستگاه‌ها به‌راحتی می‌توان کلیه مواد غذایی، پروتئینی، سبزی‌ها و میوه‌های مختلف را در هر فصلی فریز کرد و به آنها در مواقع ضروری دسترسی پیدا کرد. بد نیست بدانید که تنها صنعت غذا نیست که از راه‌اندازی سردخانه‌ها سود می‌برد و صنایع دیگر نظیر صنایع دارویی، صنایع کشاورزی، صنایع دامداری، صنایع پروتئینی، صنایع دفاعی و … هم از وجود سردخانه بهره زیادی می‌برند.

نحوۀ عملکرد کلی سردخانه‌ها

سردخانه در واقع نوعی یخچال فریزر بزرگ است که مسئولیت انجماد محصولات را برعهده دارد. نحوه طراحی این دستگاه مانند یک یخچال ساده است و جهت خنک‌سازی محیط داخل دستگاه از سیکل تبرید تراکمی استفاده شده است. در این سیکل تبرید تراکمی قلب اصلی سیکل همان کمپرسور است که نیروی موردنیاز برای گردش سیالات مبرد را در طول مدت سیکل تأمین می‌کند. سیال مبرد بر اساس نوع طراحی اعمال شده در سردخانه احتمال دارد که از نوع آمونیاک و یا گاز فریون باشد.

  • با آغاز سیکل از کمپرسور سردخانه، سیال مبرد به کمپرسور ورود پیدا کرده و پس از شروع فعالیت، کمپرسور تا مقدار زیادی فشرده می‌شود. این کار سبب افزایش دما و بالارفتن فشار سیال مبرد خواهد شد.
  • در مرحله بعدی سیال مبرد به قسمت کندانسور سردخانه وارد می‌شود، هر کندانسور واحد یا به‌صورت هوا خنک یا آب خنک طراحی می‌شود و انتخاب نوع آن بسته به ظرفیت سرمایشی دستگاه، موتور سردخانه و کاربردش دارد. در این مرحله سیال بر اثر یک فرایند فشار ثابت، دمای خود را از دست می‌دهد و خنک می‌شود.
  • در سومین مرحله از سیکل تبرید سردخانه، سیال مبرد از فشارشکن یا شیر انبساطی عبور می‌کند. فشار سیال با عبور از فشارشکن ناگهان کاهش‌یافته و قسمت زیادی از سیال تبدیل به گاز اشباع خواهد شد. قسمت دیگر از آن نیز به‌صورت مایع اشباع باقی می‌ماند. با کاهش فشار محیط، فشار بخار هم کاهش‌یافته و سپس دمای جوش سیال به میزانی بسیار پایین‌تر از فشار جو می‌رسد. این موضوع در مرحله چهارم سیکل تبرید سردخانه کاربرد زیادی دارد.
  • در مرحله چهارم با ورود سیال مبرد به قسمت اواپراتور، بر اساس تفاوت دمایی بین سیال در اواپراتور و محیط اطراف، این سیال گرمای محیط را جذب کرده و به‌صورت کامل به گاز اشباع تبدیل می‌شود. طی این پروسه دمای محیط اطراف به‌صورت چشمگیری کاهش می‌یابد و سرد می‌شود. سیال مبرد بعد از عبور از قسمت اواپراتور مجدد به کمپرسور برمی‌گردد. دقت داشته باشید که اواپراتور سردخانه در انواع متفاوتی تولید می‌شود. به‌عنوان‌مثال امکان دارد سرمایش از قسمت دیواره‌های سردخانه و یا از سقف آن و کف انجام شود. حتی گاهی به‌منظور تکمیل فرایند سرمایش از مبدل حرارتی پوسته لوله استفاده می‌شود.

موتور یا کمپرسور سردخانه چیست؟ |خرید موتور سردخانه

کمپرسور سردخانه که در صنعت بیشتر به موتور سردخانه معروف است، قلب سیستم برودتی سردخانه است. موتور یا کمپرسور یک سردخانه بر اساس کاربرد و رنج دمایی دسته‌بندی می‌شود. باتوجه‌به مبرد بکار رفته در سیستم، امکان دارد از انواع گاز R22، R404A، R134a و … در موتور یک سردخانه استفاده شود. همچنین باید گفت مکانیزم عملکردی کمپرسور می‌تواند بسته به شرایط پیستونی، اسکرال، اسکرو و … باشد.

دقت داشته باشید که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها جهت تفکیک کمپرسور سردخانه، قدرت و توان مصرفی، توان برودتی و یا دبی انتقالی است. در صنعت سرمایش، کمپرسورها عمدتاً طبق اسب بخار دسته‌بندی می‌شوند، هرچند شاید این اطلاق ازنظر علمی چندان صحیح نباشد. در این مطلب به‌تمامی زوایا خواهیم پرداخت و علاوه‌برآن با انواع برندهای موتور، نحوة انتخاب آنها، قیمت موتور سردخانه، شرایط نصب و نگهداری و تعمیر و… آشنا خواهیم شد.

قیمت موتور سردخانه - خرید موتور سردخانه

دسته‌بندی انواع سردخانه بر اساس محدوده دمایی

به طور معمول دسته‌بندی برای سردخانه‌ها، بر اساس دمای محفظه دستگاه انجام می‌شود و به دودسته سردخانه زیر صفر و سردخانه بالای صفر تقسیم می‌شود. این موضوع یکی از عوامل تأثیرگذار در قیمت موتور سردخانه است.

سردخانه‌های زیر صفر

در سردخانه‌های زیر صفر درجه محدوده دمایی دستگاه بین منفی 5 تا منفی 45 درجه سانتی‌گراد است. این درجه سرما بر اساس نیاز ممکن است به شکلی طراحی شود که دماهای پایین‌تری را برای مصرف‌کننده تأمین کند. قیمت موتور سردخانه در این دسته گران‌تر است.

به‌منظور راه‌اندازی این سردخانه‌ها باید از کمپرسور سردخانه استفاده کنید تا توانایی کافی برای تأمین ظرفیت سرمایشی وجود داشته باشد. از انواع این سردخانه‌های زیر صفر درجه به طور معمول در انجماد و نگهداری مواد و محصولات کشاورزی و غذایی نظیر گوشت، گندم، حبوبات، میوه و… استفاده می‌شود.

کمپرسور سردخانه‌های زیر صفر معمولاً قدرت و تراکم کمتری دارند و هنگام مکش به بارگیری کمتری در محفظه سیلندر نیازمند هستند؛ بنابراین هنگام تراکم به فشار پایین‌تری احتیاج دارند. یکی دیگر از تفاوت‌های کمپرسورهای زیر صفر درجه با بالای صفر درجه، قطر سوپاپ دهش و مکش است. در دستگاه‌های زیر صفر قطر سوپاپ مکش بزرگ‌تر است و دهش کوچک‌تر است. علت این طراحی بالابردن مقدار انتقال گاز در سیکل تبرید تراکمی است.

سردخانه‌های بالای صفر

دستگاه‌های بالای صفر درجه برای نگهداری انواع محصولات دارویی و مواد غذایی کاربرد دارند، این مواد نیازی به انجماد ندارند؛ زیرا در صورت انجماد ممکن است ساختار فیزیکی و شیمیایی محصول آسیب ببیند. محدوده دمایی سردخانه‌های بالای صفر درجه حدود مثبت 15 درجه سانتی‌گراد به پایین است. تعیین پایین‌ترین محدوده دمایی این سردخانه‌ها بر اساس نوع طراحی و هدف موردنظر مصرف‌کننده انجام می‌شود. این کمپرسورها از قدرت و ظرفیت تراکمی بالایی در مقایسه با انواع دستگاه‌های زیر صفر برخوردارند.

دقت داشته باشید که استفاده اشتباه از موتور سردخانه زیر صفر در ساخت سردخانه بالای صفر می‌تواند به‌مرور زمان عملکرد کمپرسور را مختل کند و آن را تا مرز سوختن پیش ببرد. علت این موضوع ضعیف بودن موتور زیر صفر است.

این مسئله حتی در حالت عکس هم سبب اختلال دستگاه خواهد شد، یعنی اگر از یک کمپرسور قدرتمند جهت راه‌اندازی سردخانه‌های زیر صفر استفاده شود، هم فرایند با مشکلاتی همراه خواهد شد. علت آن هم گرمای شدید تولید شده از موتور قوی تعبیه شده در دستگاه است.

دسته‌بندی سردخانه بر اساس انواع کمپرسور و موتور سردخانه

کمپرسورهای بکار رفته در سردخانه‌ها در دو نوع هرمتیک و سمی هرمتیک دسته‌بندی می‌شوند. جدا از این موضوع طراحی هر کمپرسور می‌تواند تک‌مرحله‌ای یا چندمرحله‌ای باشد. باتوجه‌به اینکه کمپرسور قلب متحرک سیکل‌های تبرید تراکمی محسوب می‌شود، انتخاب نوع موتور سردخانه روی ظرفیت سرمایشی و گنجایش تأثیر بسزایی دارد.

انتخاب انواع کمپرسور سردخانه هنگام ساخت دستگاه، بسته به گنجایش حجمی سردخانه، ظرفیت سرمایشی و کاربرد آن دارد و قیمت موتور سردخانه نیز بر اساس این انتخاب تعیین می‌شود. در ادامه مقاله قصد داریم تا هریک از این دسته‌بندی‌های ذکر شده را به شما معرفی کنیم.

بررسی موتور سردخانه هرمتیک و سمی هرمتیک

هر کمپرسور به سه شکل باز، بسته و نیمه‌بسته طراحی می‌شود، کمپرسور هرمتیک که همان کمپرسورهای بسته است و سمی هرمتیک‌ها نیز شامل کمپرسورهای نیمه‌بسته است. در کمپرسور هرتمیک، موتور سردخانه دیگر اجزای کمپرسور درون پوسته‌ای قرار گرفته است و طراحی آن به‌گونه‌ای است که به قطعات داخلی کمپرسور دسترسی وجود ندارد. بنابراین اگر کمپرسورهای هرمتیک دچار اختلال و مشکلاتی شوند، امکان تعمیر آنها به‌صورت کلی وجود ندارد، در نتیجه به‌صرفه نیست.

سیستم هرمتیک جهت راه‌‌اندازی سردخانه‌هایی در ابعاد کوچک و ظرفیت سرمایشی پایین به کار برده می‌شود. مهم‌ترین مزیت کمپرسورهای هرمتیک در امان بودن در برابر آسیب‌های محیطی نظیر ذرات گردوغبار و … به داخل محیط کمپرسور و موتور است.

کمپرسورهای سمی هرتمیک از نظر شکل ظاهری و طراحی شده بسیار شبیه انواع هرتمیک هستند. به صورتی که در آنها از یک پوسته واحد برای نگهداری از موتور و قطعات کمپرسور استفاده می‌شود. ولی تفاوت اصلی این دو مدل کمپرسور این است که در انواع سمی هرتمیک می‌توان در مواقع لازم به‌راحتی به قطعات داخلی کمپرسور دسترسی پیدا کرد و برای راه‌اندازی سردخانه‌هایی با ظرفیت‌های سرمایشی مختلف بهره برد. قیمت موتور سردخانه قابل تعمیر به مراتب بالاتر از سایر مدل‌ها است.

بررسی موتور سردخانه تک و چندمرحله‌ای

کمپرسورها باهدف فشرده‌سازی سیال مبرد در سیکل تبریدی استفاده می‌شوند. هنگامی که بر اساس مسائل ترمودینامیکی فشار سیال افزایش می‌یابد و حجم کاهش پیدا می‌کند، دما هم بالا می‌رود. این موضوع در سیکل‌های تبرید تراکمی مطلوب نخواهد بود و به همین علت بلافاصله بعد از خارج‌شدن سیال از کمپرسور، سیال به کندانسور فرستاده می‌شود تا دمایش تا حد استاندارد و مناسبی کاهش یابد.

در سردخانه‌ها به‌ویژه سردخانه‌های زیر صفر، معمولاً جهت کاهش دمای سیال از کمپرسورهای چندمرحله‌ای

استفاده می‌شود. در این نوع کمپرسور فشرده‌سازی سیال در دو تا چند مرحله انجام شده و در بین مراحل مقداری از گرمای سیال گرفته می‌شود. مجدداً سیال راهی مرحله بعد می‌شود و این عمل سبب افزایش عمر قطعه‌های داخلی کمپرسور می‌شود.

از کمپرسور چندمرحله‌ای به‌منظور تأسیس و راه‌اندازی سردخانه‌های گسترده و زیر صفر درجه استفاده زیادی می‌شود. توجه داشته باشید که در انواع کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای قیمت موتور سردخانه پایین‌تر است و این نوع کمپرسور بیشتر در سردخانه‌های کوچک‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بررسی کمپرسور سردخانه‌ای بر اساس طراحی

تمامی مباحثی که تا به اینجای مقاله توضیح دادیم، امکان دارد میان همه کمپرسورها مشترک باشد. به‌عنوان نمونه هر دو کمپرسور اسکرو و اسکرال قابلیت استفاده از طراحی سمی هرتمیک را دارند. ولی باید گفت، نوع فرایندی موجود در این کمپرسورها که جهت فشرده‌سازی سیال به کار می‌رود، متفاوت است. در ادامه مقاله می‌خواهیم به سراغ انواع کمپرسورهایی رویم که می‌توان آنها را در ساخت سردخانه به کاربرد.

پس با ما همراه باشید تا با انواع کمپرسورهای سیلندری پیستونی، کمپرسورهای اسکرو، اسکرال و … و نحوه کار هریک توضیحاتی مختصری را خدمت شما ارائه دهیم. در ادامه برای خرید موتور سردخانه باکیفیت با ما همراه باشید.

انواع کمپرسور یا موتور سردخانه بر اساس عملکرد

از نظر مکانیزم عملکردی، کمپرسورها در انواع زیر دسته‌بندی می‌شوند:

  • کمپرسور رفت و برگشتی یا پیستونی
  • کمپرسور روتاری
  • کمپرسور سانتریفیوژ
  • کمپرسور اسکرو
  • کمپرسور اسکرال

انواع موتور سردخانه در صنعت ایران معمولاً از مکانیزم پیستونی، اسکرو و گاهی اسکرال برخوردارند.

خرید موتور سردخانه سیلندری پیستونی

کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی از پرقدرت‌ترین کمپرسورهایی هستند که به بازار عرضه می‌شوند. این محصولات سالیان سال است که در ساخت سیکل تبرید تراکمی کاربرد دارند و در دو نوع هرمتیک بسته یا غیر قابل تعمیر و سمی هرمتیک نیمه‌بستة قابل تعمیر ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که بدانید این کمپرسور در انواع تک سیلندر و چند سیلندر نیز در بازار وجود دارد و رنج گسترده‌ای از توان و قدرت را به کاربر ارائه می‌دهد. توان قدرت ارائه شده از این کمپرسور از یک تا هفتاد اسب بخار متغیر است.

در طراحی و تولید سردخانه‌ها استفاده از این کمپرسور یکی از انتخاب‌های متداول و رایج بین مشتریان است. اما اگر به دنبال دلیل این محبوبیت هستید باید بگوییم دلیل آن تنوع ظرفیت سرمایشی کمپرسورهای سیلندری پیستونی است. از کمپرسورهای رفت و برگشتی می‌توان جهت راه‌اندازی یک سردخانه سیلندری پیستونی با یک تا چند محفظۀ پیستون استفاده کرد. این قسمت عمل فشرده‌سازی سیال مبرد را به‌خوبی پیش می‌برد. جهت خرید موتور سردخانه با کیفیت همین حالا به وب‌سایت ما مراجعه کنید.

خرید موتور سردخانه اسکرال

هنگام خرید کمپرسورهای اسکرال باید بدانید که بازه قدرت این موتورها 1.5 تا 30 اسب بخار بوده و دارای صدای کمی در سیستم سردخانه هستند. هر کمپرسور اسکرال بسته به نوع روغن استفاده شده در آن با مبردهای مختلفی سازگاری ایجاد می‌کند.

بین انواع موتورهای سردخانه، کمپرسورهای اسکرال از محصولاتی هستند که به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای کمپرسورهای پیستونی محسوب می‌شوند. شیوه طراحی این موتورها به صورتی است که از دو مارپیچ برای فشرده‌سازی سیال مبرد استفاده شده است. مارپیچ بیرونی در این کمپرسور ثابت بوده و گردش مارپیچ درونی موجب فشرده‌سازی سیال مبرد می‌شود. در این موتور سردخانه اتلاف انرژی به حداقل میزان خودش می‌رسد و بازدهی موتور در حالت ایده آلی خواهد بود.

برای راه‌اندازی انواع سردخانه با ظرفیت‌های سرمایشی متنوع از کمپرسورهای اسکرال استفاده می‌شود. این نوع کمپرسور بعضی اوقات به‌صورت هرمتیک و گاهی به‌صورت سمی هرمتیک ساخته می‌شود، این کاملاً به نوع کاربرد آن بستگی دارد. مهم‌ترین مزیت این محصول دوام بالای آن است، همچنین بر اساس اینکه قطعات متحرک در این موتور به حداقل میزان ممکن رسیده؛ بنابراین از میزان اصطکاک قطعه‌ها و صدمات احتمالی آنها نیز تا مقدار بالایی کاهش میابد.

قیمت موتور سردخانه - خرید موتور سردخانه

خرید موتور سردخانه اسکرو

یکی دیگر از انواع کمپرسورها اسکروی است که در سیستم سردخانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. موتورهای اسکرو معمولاً از نوع سمی هرمتیک هستند و غالباً در سیستم‌های رک سردخانه استفاده می‌شوند. یکی از مزیت‌های خرید موتور سردخانه اسکرو این است که این محصول توان مصرفی کمی دارد و فشار بالاتری نسبت به سایر موتورها ایجاد می‌کند.

بازه قدرت کمپرسورهای اسکرو از ۳۵ اسب بخار به بالا است. همچنین این کمپرسور از لحاظ عملکردی شبیه به انواع اسکرال است و تنها تفاوت آن در عمل فشرده‌سازی سیال است که توسط دو رزوه مارپیچ گردان انجام می‌گیرد.

این حالت از فشرده‌سازی سیال حتی سبب فشرده‌سازی میزان کمی از سیال مبرد خواهد شد. اصلی ترین مزیت کمپرسورهای اسکرو مصرف کم انرژی الکتریکی است. این کمپرسورها نیازی به سوپاپ مکش و دهش ندارند و فرایند خنک‌سازی قطعات داخلی و رزوه‌های آن توسط پاشش روغن روی قطعات انجام می‌شود.

خرید موتور سردخانه آمونیاکی

در بیشتر سیکل‌های تبرید تراکمی از گاز فریون یا CFC و HFC استفاده می‌شود. گاهی اوقات هم سیالاتی نظیر آمونیاک در راه‌اندازی سردخانه‌ها به کار برده می‌شوند. کمپرسوری که در سردخانه‌های آمونیاکی استفاده می‌شود، اصطلاحاً کمپرسور آمونیاکی است. گاز آمونیاک بعد از آنکه از کمپرسور خارج شد، به حالت بخار متراکم است و با دما و فشار بالا وارد کندانسور می‌شود. در این مرحله فرایند کندانس بر روی سیال آمونیاک انجام می‌شود و از گاز به حالت مایع اشباع درمی‌آید.

بهره‌مندی از آمونیاک برای تأسیس یک سردخانه دارای مزیت‌هایی نظیر افزایش طول عمر سردخانه است. بدین صورت که مقدار اصطکاک کاهش پیدا کرده و بنابراین قطعات دستگاه هم دیرتر کهنه و فرسوده می‌شوند.

از مزیت‌های دیگر استفاده از آمونیاک در سردخانه این است که می‌توان از یک موتورخانۀ مرکزی در کل فضای سالن‌های سردخانه استفاده کرد. این مزیت باعث شده تا جهت راه‌اندازی سردخانه‌هایی با تناژ بالا از موتور سردخانه آمونیاکی استفاده شود.

البته باید افزود، استفاده از انواع سردخانه‌های آمونیاکی معایبی هم دارد، برای مثال گاز NH3 در صورت استشمام می‌تواند سبب مسمومیت افراد و کارکنان شود و ایمنی بالایی را می‌طلبد. همچنین نیروهایی که در سردخانه آمونیاکی مشغول به کار هستند، لازم است تا آموزش‌های لازم را ببینند و تخصص کافی در زمینه راه‌اندازی و مدیریت مجموعه را به دست آورند.

انواع موتور سردخانه بر اساس برند سازنده

برندهای معتبر و مشهوری در جهان وجود دارند که به ساخت انواع کمپرسور مشغول هستند. این برندها شامل: برندهای کریر، بیتزر، دانفوس، کوپلند، فراسکلد، بوک، دورین  و رفکامپ هستند. هر یک از این برندها بر اساس رنج دمایی، نوع گاز مبرد، توان مصرفی و سایر فاکتورهای موجود، مدل‌های مختلفی را وارد بازار کرده‌اند. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین مدل‌های این برندها را در زمینه کاربری آنها در سردخانه با هم بررسی کنیم.

کمپرسور سردخانه بیتزر

سهم مهمی از بازار صنعت سرمایش در کشور ایران را کمپرسور سردخانه بیتزر به خود اختصاص داده است. این محصول ساخت کشور آلمان بوده و از شهرت بسیار بالایی در سراسر دنیا برخوردار است. از مهم‌ترین انواع کمپرسور سردخانه برند بیتزر می‌توان به کمپرسورهای پیستونی با توان ۱.۵ اسب بخار تا ۷۰ اسب بخار اشاره کرد.

کمپرسورهای ۱.۵ اسب بخاری به‌صورت تک‌فاز و سه‌فاز وجود دارد و کمپرسورهای بالاتر از ۱.۵ اسب بخار به شکل سه‌فاز هستند. کمپرسورهای بیتزر باتوجه‌به نوع روغن مینرال و یا پلی استر استفاده شده، در دو سری معمولی و سری Y روانه بازار می‌شوند. در سری معمولی کمپرسور با گاز R22 سازگار است و در سری Y کمپرسور با گازهای R404A، R407C، R134a سازگار است.

کمپرسور سردخانه دانفوس

موتور سردخانه دانفوس در دو نوع پیستونی و اسکرال تولید شده و سپس به مشتریان عرضه می‌شود. باید گفت هر دوی این مدل‌ها از نوع هرمتیک و غیر قابل تعمیر هستند و در نوع پیستونی، سری‌های MT، MTZ و NTZ ساخته می‌شوند. کمپرسور سردخانه دانفوس به کمپرسورهای منیروپ هم شناخته شده‌اند. رنج دمایی و روغن مورداستفاده در هر سری با سری دیگر فرق دارد.

کمپرسور سردخانه منیروپ دانفوس سری MT

کمپرسور منیروپ سری MT  از روغن معدنی 160P برخوردار بوده و با گاز مبرد R22 سازگار بالایی دارد. همچنین رنج دمایی این کمپرسور از ۲۵- تا ۱۵+ درجه سلسیوس است و دمای آن تا ۶۵ درجه سلسیوس قابلیت افزایش دارد. این کمپرسورها از ۱.۵ تا ۱۳.۳ اسب بخار قدرت دارند و در انواع تک سیلندر تا ۸ سیلندر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. موتور منیروپ سری MT دانفوس جهت استفاده در سردخانه‌های بالای صفر درجه مانند سردخانه‌های نگهداری لبنیات و میوه و دارو کاربرد دارد.

کمپرسور سردخانه منیروپ دانفوس سری NTZ

این مدل از موتور سردخانه از روغن معدنی 175PZ برخوردار است و با گاز مبرد R404A سازگار بالایی دارد. رنج دمایی کمپرسور منیروپ سری NTZ از برند دانفوس بین ۴۰- تا ۱۰- درجه سلسیوس است. دمای کندانسور این کمپرسور تا حدود ۶۰ درجه سلسیوس قابل‌افزایش است. توان این کمپرسورها از ۱.۲ تا ۱۰ اسب بخار بوده و به شکل سه‌فاز و یا تک‌فاز و بالاتر تولید می‌شود و معمولاً برای سردخانه‌های زیر صفر درجه مانند سردخانه‌های نگهداری بستنی کاربرد دارد.

کمپرسور سردخانه منیروپ دانفوس سری MTZ

کمپرسورهای منیروپ سری MTZ از روغن معدنی 160PZ برخوردار بوده و با گازهای مبرد R407C و R404A و R134a سازگار بالایی دارد. رنج دمایی این کمپرسور باتوجه‌به نوع مبرد استفاده شده متفاوت است و از ۱۷- تا ۱۵+ درجه سلسیوس متغیر است. رنج دما در این کمپرسور با گاز R134a از ۱۵- تا ۲۰+ درجه سلسیوس بوده و با گاز R404A از ۳۰- تا ۱۰+ درجه سلسیوس است.

دمای کندانسور آن نیز برای گاز 407C تا حدود ۶۵ درجه سلسیوس، برای گاز 134a تا ۷۵ درجه سلسیوس و برای گاز 404A تا 60 درجه سلسیوس قابلیت افزایش دارد. همچنین توان این کمپرسور از ۱.۵ تا ۱۳.۳ اسب بخار بوده و در انواع تک سیلندر تا هشت سیلندر به تولید می‌رسد. کمپرسور یا موتور منیروپ سری MTZ دانفوس با گاز 404A معمولاً در سردخانه‌های زیر صفر درجه نظیر سردخانه‌های نگهداری مواد پروتئینی و گوشت کاربرد دارد.

کمپرسور سردخانه فراسکلد

کمپرسور سردخانه فراسکلد در اصل ساخته کشور ایتالیا بوده از ۱.۵ اسب بخار تا ۵۰ اسب بخار در بازار وجود دارد. کمپرسور ۱.۵ و ۳ اسب بخار تک‌فاز و سه‌فاز بوده و سایر کمپرسورها به‌صورت سه‌فاز هستند. موتور سردخانه فراسکلد از روغن کمپرسور پلی استر استفاده می‌کند و با گازهای R404A،R22، R407C، R134a و کاملاً سازگار است. همچنین این کمپرسور در دو رنج دمایی زیر صفر (۵- تا ۴۰- درجه سلسیوس) و بالای صفر (۱۰+ تا ۳۰- درجه سلسیوس) تولید می‌شود.

کمپرسور سردخانه اسکرال دانفوس سری MLZ و LLZ

همان‌طور که گفته شد، موتورهای اسکرال سردخانه دانفوس به علت نوع طراحی خاص خود دارای بازدهی بالایی هستند. میزان صدای این کمپرسورها بسیار کم است و سازگاری زیادی با گازهای 134a، R22، R407C و 404A دارند. کمپرسور سردخانه اسکرال دانفوس سری MLZ در رنج دمایی ۱۰+ تا ۳۰- درجه سلسیوس فعالیت می‌کنند و کمپرسورهای اسکرال سری LLZ در بازة دمایی ۱۰- تا ۴۰- درجه سلسیوس عملکرد درست از خود نشان می‌دهند. هر دوی این کمپرسورها دارای توان ۲ تا ۱۰ اسب بخار هستند.

کمپرسور سردخانه کوپلند

کمپرسور سردخانه کوپلند معمولاً به شکل پیستونی و مشکی رنگ هستند و با نام کمپرسور سردخانه DWM  نیز شناخته می‌شوند. این کمپرسورها ساخته کشور جمهوری چک و آمریکا بوده و دارای استحکام و قدرت بسیار بالایی است. از مهم‌ترین انواع موتورهای سردخانه کوپلند می‌توان به مدل پیستونی با توان ۱.۵ تا ۷۰ اسب بخار، اشاره کرد. کمپرسورهای ۱.۵ اسب بخار کوپلند هم به‌صورت تک‌فاز هستند و هم به‌صورت سه‌فاز ولی کمپرسورهای بالاتر تا هفتاد اسب بخار به‌صورت سه‌فاز هستند.

موتور سردخانه کوپلند بر اساس نوع روغن استفاده شده در دو سری معمولی سازگار با گاز R22 و سری X  سازگار با گازهای R404A، R407C، R134a ساخته شده و روانة بازار می‌شود.

کمپرسور سردخانه رفکامپ

کمپرسور سردخانه رفکامپ ساختة کشور چین است و زیرمجموعة برند SRMTECH ایتالیاست. این کمپرسور از ۳ تا ۵۰ اسب بخار توان دارد و در رنج دمایی زیر صفر و بالای صفر طراحی و ساخته شده است. این کمپرسور بر اساس نوع روغن استفاده شده، در دو سری معمولی که سازگار با گاز R22  است و سری E که سازگار با گازهای R404A، R407C، R134a ساخته شده و روانة بازار می‌شود.

کمپرسور سردخانه دورین

این کمپرسور ساخته کشور ایتالیا است و توانی از ‍۱.۵ اسب بخار تا ۹۰ اسب بخار دارد. موتورهای دارای ۱.۵ اسب بخار تک‌فاز و سه‌فاز بوده و سایر کمپرسورها به‌صورت سه‌فاز ساخته می‌شوند. کمپرسور سردخانه دورین در دو رنج دمایی زیر صفر (5- تا 40- درجه سلسیوس) و بالای صفر (10+ تا 30- درجه سلسیوس) تولید به بازار عرضه می‌شود.

کمپرسور سردخانه بوک

کمپرسور سردخانه بوک معمولاً به شکل پیستونی و رفت و برگشتی بوده و رنگ آن آبی است. این موتور ساخت کشور آلمان است و دارای عملکرد فنی بسیار خوبی است. از مهم‌ترین انواع آن می‌توان به کمپرسور پیستونی با توان ۱.۵ اسب بخار تا ۶۰ اسب بخار، اشاره کرد. کمپرسور ۱.۵ اسب بخار تک‌فاز و سه‌فاز بوده و کمپرسورهای بالاتر از ۱.۵ اسب بخار سه‌فاز هستند. این کمپرسور سردخانه در سه سری بالای صفر، زیر صفر و دیپ فریز یا فریز کردن عمیق ساخته می‌شود. بر اساس نوع روغن انتخابی موتور سردخانه بوک در دو سری معمولی و سازگار با گاز R22 و سری X  و سازگار با گازهای R404A، R407C، R134a روانه بازار می‌شود.

قیمت موتور سردخانه - خرید موتور سردخانه

لیست قیمت موتور سردخانه

قیمت موتور سردخانه بسته به توان آن دارد و همچنین ویژگی قابل تعمیر بودن و یا نبودن  آن هم در تعیین قیمت نهایی بی تاثیر نیست. در توان های برابر هم قیمت موتو‌ر سردخانه سازگار با گاز R22 کمی نسبت به کمپرسور سردخانه با گاز 404 و 134 و 407 ارزان است. از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در عوامل تاثیر قیمت موتور سردخانه، برند سازنده‌ی آن موتور است. قیمت موتور سردخانه ساخته شده در کشورهایی اروپایی و آمریکایی به مراتب از انواع ساخته شده در چین، تایلند و تایوان  گران تر است.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت این محصول،کاربرد آن است. کمپرسورهای سردخانه با رنج دمایی زیر صفر در تا ۴۵- دارای خصوصیات منحصربه‌فردی در مقایسه با موتورهای سردخانه بالای صفر هستند؛ لذا توان و قیمت بالاتری دارند. شما عزیزان میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده لیست قیمت موتور سردخانه به وبسایت ما مراجعه کنید و از بروزترین اخبار مربوط به مدل ها و قیمت موتور سردخانه مطلع شوید.

خرید موتور سردخانه

پس از بررسی قیمت موتور سردخانه مهم ترین موضوع در هنگام خرید موتور سردخانه، اطمینان از اصالت آن است. بررسی اصالت و کیفیت کالا در هنگام خرید موتور سردخانه نیازمند اطلاعات و دانش فراوانی است. هر کمپرسور سردخانه هنگامی که ساخته میشود در شرکت سازنده اش امتحان میشود تا از نظر عملکرد بررسی شود و نتایج حاصله به همراه تاریخ تست توسط گزارش میشود.

دقت داشته باشید که بر روی هر موتور یا کمپرسور یک شماره اختصاصی (سریال نامبر) حک شده که از طریق آن شناسایی اصالت کالا انجام میشود. بعضی از شرکت های سازنده کمپرسور مثل بیتزر آلمان ترفندهای خاصی را جهت شناسایی اصالت محصول دارند. هنگام خرید حتماً کیفیت، عملکرد و اصالت کالا را چک کنید و بر اساس نیاز خود خرید کنید. شما میتوانید جهت تهیه انواع کمپرسور سردخانه با بهترین قیمت و کیفیت به وبسایت ما مراجعه نمایید.

راهنمای انتخاب کمپرسور سردخانه

در ادامه مطلب قصد داریم تا شما را در انتخاب و خرید موتور سردخانه راهنمایی کنیم. هنگام خرید موتور سردخانه و انتخاب کمپرسور مناسب جهت راه‌اندازی و احداث یک سردخانه باید فاکتورهای به خصوصی را در نظر بگیرید.

اول آنکه هدف اصلی از راه‌اندازی سردخانه چیست؟ قرار است چه محصولاتی را در آن نگهداری کنید. پس از آن باید تعیین کنید که به‌منظور نگهداری این محصولات به چه محدودۀ دمایی نیازمندید؟ تناژ کلی سردخانه را تعیین کنید. بعد از آن نوبت به طراحی سردخانه می‌رسد، جهت انتخاب یک کمپرسور مناسب در ساخت سردخانه باید همه انرژی‌های گرمایی وارد شده به سردخانه یا هدررفت گرما از فضای سردخانه را محاسبه کنید.

به یاد داشته باشید که هدف اصلی یک سردخانه مدیریت دمای محیط است که پس از خرید موتور سردخانه وظیفه کمپرسور و سیکل تبرید تراکمی در سردخانه‌ها همین مسئله است. از مهم‌ترین بارهای گرمایی تأثیرگذار در دمای محیط می‌توان به انرژی گرمایی هدررفته از دیواره‌ها، بار گرمایی حاصل از ورود افراد به سالن‌ها، انرژی حاصل از روشنایی سالن‌ها، فن‌های اواپراتور و … اشاره کرد. پس از آنکه کلیه این بارها محاسبه شد، نوبت انتخاب تجهیزات مناسب جهت راه‌اندازی سردخانه می‌رسد.

برای انتخاب و خرید موتور سردخانه محاسبات زیادی انجام می‌شود، اما به‌عنوان یک خریدار نیازی به یادگیری این محاسبات نیست. اما موضعی که هنگام خرید اهمیت دارد، قیمت موتور سردخانه است. جهت انتخاب مناسب و باکیفیت نیازمند بررسی چند پارامتر و فاکتور اساسی هستید. در ادامه این پارامترهای را به شما توضیح خواهیم داد. جهت انتخاب و خرید موتور سردخانه مناسب، انجام موارد زیر لازم است:

1- تعریف

2- محاسبات بارهای گرمایی

3- محاسبات حاشیه‌ای جهت انتخاب سایر دستگاه‌ها

4- انجام برآورد قیمت موتور سردخانه

محاسبه قدرت کمپرسور سردخانه

برای خرید موتور سردخانه بهتر است قدرت کمپرسور سردخانه را محاسبه کنید. این قدرت بر اساس اسب بخار محاسبه می‌شود و عدد آن بیانگر توان مصرفی کمپرسور شما است. اگرچه این روش چندان علمی و دقیق نیست ولی به‌عنوان مرسوم ترین روش محاسبه قدرت موتور یا کمپرسور سردخانه شناسایی شده است.

نصب و راه‌اندازی

راه‌اندازی و نصب هر کمپرسور سردخانه از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است. در قسمت مکانیکی کمپرسور، این بخش از اتصالات بخش‌های مکش و دهش به سیستم پایپینگ سردخانه تشکیل شده است. همچنین رسیدن به اطمینان در این بخش، با لحاظ‌کردن قطعات کنترلی مناسب برای جلوگیری از آسیب‌دیدن کمپرسور حاصل می‌شود. در قسمت الکترونیکی راه‌اندازی کمپرسور سردخانه شامل نحوه صحیح سیم‌بندی برای موتورهای سه‌فاز و یا استفاده از کیت خازن مناسب جهت نصب کمپرسور است.

معادل‌سازی موتور سردخانه

معادل‌سازی میان مدل‌ها و برندهای مختلف یکی از مسائل مهم است که همواره احتمال آن وجود دارد. عدم وجود قطعات یدکی، رضایت نداشتن از عملکرد موتور، قیمت موتور سردخانه و… از پراهمیت‌ترین مسائل و دلایل تحرک به سمت تغییر برند و مدل کمپرسور هستند. به‌منظور شروع این کار باید همه ملاحظات فنی لازم در کار لحاظ شود. از مهم‌ترین عوامل جهت معادل‌سازی صحیح کمپرسور سردخانه دقت به مقدار جابه‌جایی و ظرفیت برودتی موتور در شرایط برابر دمایی است.

تعمیر موتور سردخانه

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، کمپرسورهای سردخانه در انواع برندهای مختلف قابل تعمیر و غیر قابل تعمیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تعمیر کمپرسور سردخانه باید توسط تعمیرگاه معتبر و تعمیرکار مجرب انجام شود. همچنین توجه داشته باشید که هزینه پرداخت شده جهت تعمیر کمپرسور باید تا زمان مناسبی سبب بهبود عملکرد کمپرسور شود.

از اصلی‌ترین قطعات استفاده شده در کمپرسور سردخانه که شاید احتیاج به تعمیر و تعویض پیدا کنند، می‌توان به میل لنگ کمپرسور، شاتون پیستون کمپرسور، ترمیستور کمپرسور، سوپاپ کمپرسور، یاتاقان کمپرسور و واشر کمپرسور اشاره نمود.

قیمت موتور سردخانه - خرید موتور سردخانه

روغن کمپرسور سردخانه

هنگام خرید موتور سردخانه باید آگاه باشید که این محصول نیز مانند سایر کمپرسورهای صنعت تهویه و تبرید به کمک روغن‌های متنوعی شارژ می‌شود. انواع روغن کمپرسور برودتی استفاده شده عمدتاً بر اساس نوع کاربری و رنج دمایی انتخاب می‌شوند. روغن کمپرسور در دو نوع معروف معدنی (مینرال) و پی او ای (POE) یا پلی استر دسته‌بندی می‌شوند.

جدا از این دو نوع روغن، روغن کمپرسور نوع آلکیل بنزن و پی وی ای (PVE) یا پلی‌وینیل استر نیز در کمپرسورهای خاص مورداستفاده قرار می‌گیرید. هر یک از این‌ها بر اساس پارامترهایی مثل ویسکوزیته روغن کمپرسور، چگالی روغن کمپرسور، فلش پوینت روغن کمپرسور و پاورپوینت روغن کمپرسور شامل مدل‌های متنوعی هستند.

گاز R22 اغلب با روغن‌های معدنی و دیگر گازهای مبرد نظیر R134a و R404A و R407C و R410A با روغن‌های غیر معدنی مثل پلی اولستر (POE) سازگار هستند. توجه داشته باشید که مصرف روغن باکیفیت و اصل تأثیر مهمی در وام و ماندگاری کمپرسور شما دارد و از مهم‌ترین علت‌های خرابی و اختلال موتور سردخانه وجود آلودگی و رطوبت در این نوع روغن‌ها است.

شایع‌ترین دلایل خرابی کمپرسور سردخانه

در ادامه قصد داریم تا شما را با شایع‌ترین علل خرابی کمپرسور سردخانه آشنا کنیم، این مشکلات و خرابی‌ها امکان دارد که تبعات پرهزینه‌ای را برای صاحب کمپرسور به دنبال داشته باشد که عبارت است از:

  • کارکرد کمپرسور در فشار بالا
  • کاهش شدید گاز مبرد در سیکل تبرید
  • مصرف برق نامتعارف
  • رطوبتی که در سیکل تبرید وجود دارد.
  • شارژ نامناسب روغن و گاز مبرد
  • لوازم‌یدکی و قطعات غیراستاندارد

بر اساس قیمت موتور سردخانه و الزامی بودن تعمیر آن، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ارزیابی کمپرسور وجود لوازم‌یدکی و قطعات موجود در بازار است. هرچه این قطعات و لوازم‌یدکی در تعمیرگاه‌ها بیشتر شود، به‌مراتب تمایل به استفاده از آن برند افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشید که اطمینان از اصل بودن قطعات و لوازم‌یدکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مشتریان به آن توجه دارند.

اغلب کمپانی‌های واردکننده کمپرسور سردخانه معمولاً خودشان برای تأمین قطعات محصولات ارائه شده به بازار اقدام می‌کنند. این کار سبب جلب رضایت مشتری شده و خیال او از بابت اصل بودن و فابریکی قطعات راحت می‌کند. امروزه قطعات کمپرسور dwm کوپلند، اسکرو بیتزر، پیستونی بیتزر، فراسکلد، رفکامپ و بوک در بازار ایران به‌راحتی یافت می‌شوند.

گارانتی کمپرسور سردخانه

پس از اطلاع از قیمت موتور سردخانه و خرید موتور سردخانه، معمولاً شرکتی که نصب و راه‌اندازی کمپرسور شما را برعهده گرفته، مسئول گارانتی آن نیز است. مدت‌زمان گارانتی کمپرسور سردخانه بر اساس توافق طرفین است. به‌طورکلی هر شرکت واردکننده و نمایندگی کمپرسور سردخانه جهت گسترش و توسعه بازار خود شرایطی را در گارانتی در نظر می‌گیرد.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد موتور سردخانه به‌عنوان قلب متحرک سیکل‌های تبرید تراکمی در سردخانه عمل می‌کند و در واقع این کمپرسور است که انرژی موردنیاز جهت گردش سیال مبرد را در طول سیکل فراهم می‌کند. سردخانه‌ها گروهی از صنایع تبریدی‌اند که جهت حفظ و نگهداری محصولات غذایی، کشاورزی، دارویی و … تأسیس و راه‌اندازی می‌شوند.

کمپرسور سردخانه‌ها بر اساس نوع کارایی و تناژ مدنظر مشخص می‌شوند. این موتور‌های تبریدی همان‌طور که مشاهده کردید، بر اساس عوامل متفاوتی دسته‌بندی شدند. این دسته‌بندی‌های معمول شامل دسته‌بندی بر اساس کمپرسورهای سردخانه‌ای زیر صفر و بالای صفر، کمپرسورهای هرمتیک و نیمه هرمتیک، نوع طراحی کمپرسور و … بود.