مقدمه کمپرسور داکت اسپلیت چیست و انواع آن کدام است؟

انسان‌ها همیشه به دنبال راه‌هایی بودند تا برای خود و خانواده‌شان احساس راحتی فراهم کنند. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که افراد در منزل یا در محل کار خود با آن روبرو هستند، مشکل تهویه هوای مطلوب در شرایط آب و هوایی مختلف است. برای مثال در تابستان به خصوص در مناطق گرمسیر و جنوبی مشکل اصلی تهیه هوای خنک در خانه و محل کار است تا از گرمازدگی افراد جلوگیری شود. خوشبختانه امروز ابزارآلات متفاوت و قدرتمندی برای تهویه هوا ساخته شده‌اند که قیمت‌های مختلفی دارند. یکی از دستگاه‌هایی که در تهویه هوا بسیار کاربرد دارد و از اجزاء یک سیستم گرمایشی و سرمایشی قدرتمند است، کمپرسور داکت اسپلیت و موتور داکت اسپلیت است.در این صفحه میتوانید ضمن بررسی ، جهت خرید کمپرسور داکت اسپلیت اقدام نمایید.

با خرید موتور داکت اسپلیت می‌توانید در تابستان از هوای خنک و تازه، و در زمستان از هوای دلپذیر و گرم بهرمند شوید. در ادامه این مطلب راجع‌به موتورهای داکت اسپلیت و نکاتی که هنگام خرید کمپرسور داکت اسپلیت باید به آن‌ها توجه کنید بیشتر توضیح می‌دهیم.

تهویه هوا چه اهمیتی دارد؟

تهویه هوا اهمیت زیادی دارد، زیرا عامل بسیاری از بیماری‌ها توسط هوا منتقل می‌شوند. به این ترتیب یکی از فاکتورهای مهمی که در سلامت انسان تاثیر مستقیمی دارد، کیفیت هوا است. با توجه به کیفیت پایین هوا و حضور آلاینده‌های مختلف در آن، تهویه هوا این روزها خیلی بیشتر از قبل اهمیت دارد. اما خوشبختانه امروز می‌توان با خرید کمپرسور داکت اسپلیت از هوای تازه بهرمند شد.

داکت اسپلیت یکی از دستگاه‌هایی است که به منظور تهیه هوای سرد و گرم و همچنین تهویه هوا استفاده می‌شود. امروزه بسیاری از خانه‌ها و ادارات از این دستگاه استفاده می‌کنند، طوری که در سال‌های اخیر پس از خرید کولرگازی، خرید موتور داکت اسپلیت رتبه دوم را از آن خود کرده‌است. اما به جز کولرگازی و داکت اسپلیت، روش‌های دیگری برای تهویه هوا وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیستم‌های تهویه معمول در بازار کدام‌اند؟

همان‌طور که گفتیم، با توجه به افزایش آلاینده‌های هوا و اهمیت استفاده از هوای پاک خرید سیستم‌های تهویه بیش از قبل مورد توجه مردم قرار گرفته است. به طور معمول سیستم‌های تهویه زیر، از رایج‌ترین و پرطرفدارترین سیستم‌های تهویه در بازار هستند:

سیستم‌های تهویه‌کننده هوا با ترکیب چیلر و فن کویل

همان‌طور که از اسم این سیستم‌ها مشخص است از دو بخش بیرونی که چیلر آن را می‌سازد و قسمت درونی که همان فن کویل است، ساخته می‌شوند. چیلر در قسمت بیرونی باعث خنک‌شدن آب شده و از طریق لوله آن را به داخل فن کویل‌ها می‌فرستد. سپس باد خنک تولیدشده توسط پروانه‌های فن کویل به محیط منتقل می‌شود. به همین ترتیب اگر با استفاده از پکیج یا موتورخانه آب گرم به فن کویل منتقل شود، هوای گرم به محیط اطراف فرستاده می‌شود.

سیستم‌های تهویه‌کننده هوا با ترکیب کولرگازی و رادیاتور

در این سیستم‌ها موتور خارجی کولرگازی یک ماده مبرد یا فشرده می‌کند و آن را اواپراتور می‌فرستد. پس از ورود ماده مبرد به اواپراتور، این ماده خنک می‌شود که با عبور باد از آن می‌توان هوای خنک را به محیط منتقل کرد.

سیستم‌های تهویه کمپرسور داکت اسپلیت

سیستم تهویه داکت اسپلیت، همانند کولرگازی دارای یک کمپرسور خارجی و هواساز داخلی است. کمپرسور بیرونی باعث سردشدن اواپراتور موتور داکت اسپلیت شده و سپس بادی که در هواساز داخلی تولید می‌شود، برای سردشدن از اواپراتور عبور می‌کند و به این ترتیب هوای خنک از طریق کانال‌هایی به نقاط مدنظر منتقل می‌شود. یکی از مزایای مهم خرید کمپرسور داکت اسپلیت این است که این دستگاه، در قسمت داخلی خود مجهز به یک رادیاتور بوده که برای تولید باد گرم در فصل‌های سرد سال بسیار مناسب است. در ادامه راجع‌به مزایای این دستگاه و کاربردهای آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

سیستم‌های تهویه هوا مولتی پنل

در این مدل سیستم‌های تهویه مانند کولرگازی و داکت اسپلیت از ماده مبرد استفاده می‌شود. تنها تفاوت این سیستم با سایر سیستم‌ها در این است که بخش خارجی آن بسیار بزرگ‌تر و هوشمندتر بوده و توانایی پوشش چند یونیت داخلی را دارد.

علاوه‌بر این سیستم‌های گفته شده، سیستم‌های زیر نیز برای تهویه هوا کاربرد دارند:

  • سیستم‌های تشکیل‌شده از کولر آبی و رادیاتور
  • ایرواشرهای سرمایشی و گرمایشی
  • زنت

در سال‌های اخیر استفاده و خرید موتورهای داکت اسپلیت نسبت به سایر سیستم‌های تهویه هوا رایج‌تر شده است. البته همچنان از سایر سیستم‌ها و به خصوص کولرهای گازی برای تهویه هوا استفاده می‌شود. به طور کلی استفاده از سیستم‌های تهویه مختلف به بودجه و همچنین سایر معیارهای افراد بستگی دارد.

موتور داکت اسپلیت | خرید کمپرسور داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چیست؟

همان‌طور که گفتیم، امروز یکی از سیستم‌های تهویه پرطرفدار موتور داکت اسپلیت است که بسیاری از افراد برای تهویه هوا و همچنین سیستم سرمایشی و گرمایشی منزل و یا محل کار خود اقدام به خرید این دستگاه می‌کنند.

داکت اسپلیت از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که آشنایی با آن‌ها در هنگام خرید این دستگاه به شما کمک زیادی خواهد کرد. برای مثال مهم‌ترین بخش این دستگاه، کمپرسور موجود در آن است که نقش اصلی در عملکرد نهایی دستگاه را ایفا می‌کند. سیستم موتور داکت اسپلیت با کولرگازی‌های عادی متفاوت است و در آن هوای سرد و گرم تولیدشده توسط کانال به محیط مدنظر منتقل می‌شود.

اما به طور کلی عملکرد داکت اسپلیت بسیار شبیه به کولرگازی است و تنها تفاوت آن‌ها در قرارگیری پنل یا اواپراتور یا همان یونیت داخلی است. به این صورت که اواپراتور در کولرهای گازی به صورت روکار قرار گرفته و روی دیوار نصب می‌شود. اما در داکت اسپلیت‌ها پنل‌ها به صورت توکار اجرا می‌شوند و هوای سرد و گرم تولیدشده در آن توسط کانال‌ها به محیط منتقل می‌شود.

اگر برای محل کار یا منزل خود به دنبال یک سیستم تهویه هوای مطلوب و چندکاره هستید، به شما خرید موتور داکت اسپلیت را توصیه می‌کنیم. شما برای اینکه یک داکت اسپلیت مناسب بخرید باید ابتدا با اجزای این دستگاه آشنا باشید، به همین منظور در ادامه به معرفی اجزای تشکیل‌دهنده داکت اسپلیت می‌پردازیم.

داکت اسپلیت چگونه کار می‌کند؟

داکت اسپلیت‌ها قادر هستند علاوه بر ایجاد هوای سرد در فصول گرم، به عنوان یک وسیله گرمایشی در فصل‌های سرد نیز عمل کنند. عملکرد کلی داکت اسپلیت بسیار شبیه به کولرگازی است و تنها چند تفاوت جزئی با آن دارد. داکت اسپلیت برای ایجاد هوای سرد به این صورت عمل می‌کند که ماده مبرد در بخش کندانسور آن سرد می‌شود و توسط لوله‌های مسی به شیر انبساط و در نهایت کویل فن منتقل می‌گردد. هوای گرم محیط به داخل هواساز کشیده می‌شود و گرمای آن توسط ماده مبرد جذب می‌شود.

به این ترتیب هوای محیط خنک شده و از طریق فن و کانال‌های داکت اسپلیت به تمام محیط فرستاده می‌شود و آن را خنک می‌کند. عملیات جذب گرمای محیط توسط ماده مبرد و برگشت آن به کندانسور تا زمانی انجام می‌شود که دمای هوای محیط داخل خانه به دمایی که ترموستات در آن تنظیم شده است برسد. پس از رسیدن به این دما، کندانسور قطع می‌شود و ممکن است فن‌ها نیز دچار قطعی شوند.

همان‌طور که گفتیم داکت اسپلیت‌ها، یکی از جدیدترین سیستم‌های تهویه هوا هستند که برای ایجاد هوای گرم در طول زمستان کاربرد دارند. داکت اسپلیت برای تولید هوای گرم ممکن است از روش معکوس‌نمودن سیکل سرما استفاده کند یا با کمک کویل آب گرم این کار را انجام دهد. در روش معکوس‌نمودن سیکل سرما، ماده مبرد درون کندانسور گرم می‌شود و برای فشرده‌سازی به کمپرسور داکت اسپلیت منتقل می‌گردد.

سپس بعد از گرم‌شدن از طریق لوله‌های مسی مابین یونیت داخلی و خارجی، به کویل فن یونیت داخلی فرستاده می‌شود. هوای محیط توسط هواساز به داخل داکت اسپلیت کشیده می‌شود و در اثر مجاورت با لوله‌های مسی گرم شده و سپس با کمک فن و کانال‌ها به بیرون فرستاده می‌شود. با خرید موتور داکت اسپلیت می‌توانید علاوه بر ایجاد هوای سرد در تابستان و هوای گرم در زمستان، از هوای پاکیزه و عاری از آلاینده‌ها در خانه یا محل کار خود بهرمند شوید.

داکت اسپلیت از چه اجزایی تشکیل می‌شود؟

داکت اسپلیت مانند سایر دستگاه‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. اما مهم‌ترین قسمت داکت اسپلیت، کمپرسور داکت اسپلیت است که به مثابه قلب این دستگاه است. به علاوه از دیگر بخش‌های مهم این دستگاه می‌توان به یونیت خارجی و داخلی، لوله‌های مسی، کانال‌ها و دریچه‌های مخصوص ورود هوا اشاره کرد. در ادامه هر کدام را بیشتر توضیح می‌دهیم.

یونیت‌ خارجی

یونیت خارجی یا همان کندانسور در بخش خارجی اسپلیت نصب می‌شود. نقش کندانسور سردکردن ماده مبرد است. یونیت خارجی خود از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود. تقریبا مهم‌ترین اجزای داکت اسپلیت نظیر کمپرسور داکت اسپلیت، کویل فن و شیرهای منبسط‌کننده در این بخش قرار دارند. کمپرسور یا همان موتور داکت اسپلیت انواع مختلفی دارد که می‌توان هر کدام از آن‌ها را با توجه به نوع دستگاه خریداری کرد. کندانسور داکت اسپلیت نیز وظیفه متراکم‌کردن ماده مبرد را به عهده دارد.

یونیت داخلی

یونیت داخلی داکت اسپلیت از اواپراتور یا هواساز، فن و الکتروموتور و همچنین تجهیزات تخلیه‌کننده آب و فیلتر تشکیل می‌شود. تعداد و نحوه قرارگیری فن‌ها به ظرفیت دستگاه داکت اسپلیت بستگی دارد.

لوله مسی

وظیفه اصلی لوله‌های مسی اتصال یونیت خارجی به یونیت داخلی است. ماده مبرد که در یونیت خارجی سرد می‌شود از طریق این لوله‌ها به یونیت داخلی منتقل می‌شود.

کانال یا داکت

کانال یا داکت بخش مهمی در موتور داکت اسپلیت است که به شکل گرد یا مربع هستند و یونیت داخلی را به دریچه‌ها متصل می‌کنند. هوای سردی که از کمپرسور به یونیت داخلی می‌رسد از طریق این کانال‌ها به دریچه و در نهایت محیط مدنظر منتقل می‌شود.

دریچه‌ها

در پایان کانال‌های داکت اسپلیت دریچه‌هایی وجود دارند که هوای سرد یا گرم را به محل مورد نظر منتقل می‌کنند.

ترموستات

ترموستات دیواری مسئولیت تنظیم دما و سرعت کارکرد فن را به عهده دارد. ترموستات داکت اسپلیت در دو نوع آنالوگ و دیجیتالی در بازار موجود هستند.

آشنایی با انواع قطعات تشکیل‌‌دهنده داکت اسپلیت از جمله انواع کمپرسور داکت اسپلیت هنگام خرید موتور داکت اسپلیت کمک زیادی به شما می‌کند. کمپرسور یکی از حیاتی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده دستگاه داکت اسپلیت است که در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

موتور داکت اسپلیت | خرید کمپرسور داکت اسپلیت

انواع موتور داکت اسپلیت کدام است؟

داکت اسپلیت‌ها براساس دور موتور خود به دو گروه معمولی با دور ثابت و اینورتر با دور متغیر تقسیم می‌شوند. با خرید موتور داکت اسپلیت اینورتر از مزایای زیادی برخوردار می‌شوید. با نصب کیت اینورتر روی دستگاه، موتوری که با دور ثابت کار می‌کرده می‌تواند به صورت دور متغیر حرکت کند. این مساله در کاهش هزینه‌ها و مصرف برق دستگاه داکت اسپلیت تاثیر به سزایی دارد.

داکت اسپلیت‌های معمولی با دور ثابت تنها یک دور حرکت دارند، در نتیجه چه به توان حداکثری موتور نیاز باشد و چه به توان حداقلی آن نیاز باشد، این موتور با دور ثابت و حداکثری کار می‌کند. در نتیجه مصرف برق این موتورهای داکت اسپلیت بسیار بالا است. در هر دو نوع داکت اسپلیت‌ها، کمپرسور یکی از قطعات بسیاری مهمی است که در توان نهایی داکت اسپلیت نقش مهمی دارد و خرید کمپرسور داکت اسپلیت کار بسیار مهمی است.

کمپرسور داکت اسپلیت چیست و چه انواعی دارد؟

کمپرسور در داکت اسپلیت وظیفه بسیار مهمی دارد و به نوعی قلب این دستگاه محسوب می‌شود. کمپرسورهایی که در دستگاه داکت اسپلیت به کار برده می‌شوند از نظر کارکرد مکانیکی انواع مختلفی نظیر کمپرسور گریز از مرکز، کمپرسور دیافراگمی، کمپرسور پره‌ای، کمپرسور دندانه‌دار، کمپرسورهای پیستونی، کمپرسورهای روتاری و کمپرسورهای اسکرال دارند. در ساخت اکثر موتور داکت اسپلیت‌ها از کمپرسورهای روتاری و اسکرال استفاده می‌شود. هنگام خرید موتور داکت اسپلیت، توجه به نوع کمپرسور به کار رفته در آن بسیار مهم است. کمپرسورهای اسکرال جدیدترین تکنولوژی موجود برای ساخت کمپرسور در دنیا است که به صورت مارپیچی ساخته می‌شوند.

گفتیم که کمپرسور مهم‌ترین و حتی گران‌ترین قطعه موجود در داکت اسپلیت است و وظیفه آن متراکم‌کردن و فشرده‌سازی ماده مبرد است. کمپرسورها دارای دو بخش لوله مکش و لوله رانش هستند که در درون یونیت خارجی قرار می‌گیرد. این قطعه بسیار مهم است و برای خرید آن باید توجه و دقت زیادی به خرج بدهید. همچنین در صورت وجود خرابی در کمپرسور داکت اسپلیت نباید کار تعمیر آن را به هر کسی بسپارید. بهتر است برای اطمینان بیشتر  باید کار تعمیر کمپرسور داکت اسپلیت را بر عهده افراد متخصص آن قرار دهید. از نظر میزان برق ورودی کمپرسورها در دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند. در ادامه انواع کمپرسور از نظر عملکرد را توضیح می‌دهیم.

انواع کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت از نظر عملکرد کدام‌اند؟

از نظر عملکرد کمپرسورهای داکت اسپلیت را می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد:

  1. کمپرسورهای اسکرال
  2. کمپرسورهای پیستونی
  3. کمپرسورهای روتاری
  4. کمپرسور دور ثابت
  5. کمپرسورهای اینورتر

در ادامه مزایا و معایب هر مدل را به صورت کامل توضیح می‌دهیم.

کمپرسورهای اسکرال

نام دیگر کمپرسورهای اسکرال، کمپرسور حلزونی است و از جدیدترین انواع کمپرسور داکت اسپلیت در دنیا است. همچنین کمپرسورهای اسکرال را با عنوان کمپرسورهای مارپیچی می‌شناسند. این نوع کمپرسورها برای انجام وظیفه خود دارای دو مارپیچ ثابت و متحرک هستند که خلاف جهت هم حرکت می‌کنند. وقتی مارپیچ متحرک حرکت کند، ماده مبرد متراکم می‌شود. اگر می‌خواهید برای خرید موتور داکت اسپلیت اقدام کنید و به داکت اسپلیت با توان بالایی نیاز دارید، کمپرسورهای اسکرال تا حدود زیادی انتظارات شما را برآورده خواهند کرد. همچنین کمپرسورهای اسکرال عمر بسیار زیادی دارند و برای تعمیر آن‌ها باید به دنبال تعمیرکار اختصاصی آن‌ها باشید. از جمله مزایای کمپرسورهای اسکرال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از هدر رفت و اتلاف انرژی
  • حفظ‌کردن فشار درونی داکت اسپلیت
  • وجود بلبرینگ‌های بزرگ شافت برای تحمل میزان فشار بالاتر
  • برخورداری از موتور قدرتمند
  • عایق‌بندی موثر
  • ایجاد کمترین میزان سر و صدا

از جمله معایب کمپرسورهای اسکرال نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت بالاتر نسبت به سایر کمپرسورها
  • پایین‌ترین ظرفیت‌های کمپرسور اسکرال هزینه نگهداری بیشتری نسبت به کمپرسور پیستونی دارد.
  • نسبت به سایر کمپرسورها حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است.

کمپرسورهای داکت اسپلیت مدل روتاری

کمپرسورهای روتاری از تیغه‌هایی تشکیل می‌شوند که با زاویه 360 درجه می‌چرخند. هنگامی که این تیغه‌ها شروع به چرخش می‌کنند، ماده مبرد و گازی داکت اسپلیت گردش کرده و متراکم می‌شود. کمپرسورهای روتاری برای مناطقی نظیر غرب ایران که آب و هوای معتدلی دارند بسیار مناسب است. بیشتر موتور داکت اسپلیت‌‌هایی که از خارج وارد می‌شوند به کمپرسور روتاری مجهز هستند. کمپرسورهای روتاری در بازار با عناوین دیگری چون موتور موشکی، موتور دراز و موتور خوشه‌ای نیز شناخته می‌شوند. از مزایای این کمپرسورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد و وزن کم‌تر
  • لرزش و تولید صدای پایین
  • قطعات به کاررفته کم‌تر
  • قابل اطمینان‌تر

همچنین کمپرسورهای روتاری معایبی نظیر موارد زیر دارند:

  • ظرفیت پایین کمپرسور داکت اسپلیت مدل روتاری در مقایسه با دیگر کمپرسورها
  • بازدهی پایین به دلیل کاهش اتلاف شیر تخلیه

کمپرسورهای پیستونی داکت اسپلیت

کمپرسورهای پیستونی از قدیمی‌ترین کمپرسورهایی هستند که در ساخت داکت اسپلیت و کولرگازی از آن‌ها استفاده شده است. این مدل کمپرسورها دارای یک پیستون و سیلندر هستند که عملیات فشرده‌سازی ماده مبرد را انجام می‌دهند. با حرکت رفت و برگشتی پیستون بخشی از ماده مبرد به داخل سیلندر کشیده می‌شود و متراکم می‌شود. کمپرسورهای پیستونی مصرف برق بسیار بالایی دارند و هزینه زیادی را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کنند. استفاده از کمپرسورهای پیستونی مزایای زیر را به همراه دارد:

  • کاربرد گسترده در صنایع مختلف
  • دارابودن ظرفیت‌های متنوع

همچنین موارد زیر از جمله معایب این مدل کمپرسورها هستند:

  • بازدهی بسیار پایین
  • مصرف انرژی بالا
  • حساس به ماده مبرد مایع
  • اندازه‌های بسیار بزرگ و وزن بالا
  • نگهداری سخت‌تر نسبت به کمپرسورهای دیگر
  • لرزش و سر و صدای بسیار بالا
موتور داکت اسپلیت | خرید کمپرسور داکت اسپلیت

کمپرسورهای داکت اسپلیت اینورتر

کمپرسورهای اینورتر مجهز به یک کیت دارای تکنولوژی دور متغیر هستند و کمترین میزان مصرف انرژی را دارند. با خرید کمپرسور داکت اسپلیت مدل اینورتر، با توجه به نیاز موتور کار می‌کند. در نتیجه در مواقعی که هوا بسیار گرم باشد، این کمپرسور با دور بالا کار می‌کند و در شرایطی که هوا زیاد گرم نباشد موتور داکت اسپلیت با دور کند کار می‌کند.

کمپرسورهای داکت اسپلیت مدل دور ثابت

همان‌طور که گفتیم کمپرسورهای داکت اسپلیت مدل دور ثابت در هر شرایطی با یک دور ثابت حرکت می‌کنند. در نتیجه استفاده از این کمپرسورها برق زیادی به هدر می‌رود و همچنین هزینه زیادی به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود. مزیت این کمپرسورها سادگی آن‌ها و در دسترس‌بودن قطعات و تعمیرکار مخصوص آن‌ها است.

هنگام خرید موتور داکت اسپلیت به چه نکاتی باید توجه کرد؟

همان‌طور که گفتیم، نقش اصلی در تهویه هوا و عملکرد سرمایشی-گرمایشی داکت اسپلیت توسط کمپرسور آن ایفا می‌شود و به همین دلیل خرید کمپرسور داکت اسپلیت اهمیت زیادی دارد. با انتخاب و خرید یک داکت اسپلیت مناسب از اتلاف منابع و هزینه‌ها جلوگیری خواهید کرد. همان‌طور که می‌دانید کار اصلی داکت اسپلیت به عهده کمپرسور یا موتور آن است و دقت در انتخاب یک کمپرسور مناسب برای این دستگاه از ضرر مالی و همچنین اتلاف منابع جلوگیری می‌کند.

فرض کنید فردی که در مناطق کویری ایران نظیر یزد زندگی می‌کند، هنگام خرید کمپرسور داکت اسپلیت برای خانه خود کمپرسورهای پیستونی را انتخاب می‌کند. این در حالی است که گفتیم که کمپرسورهای پیستونی ظرفیت و بازدهی پایینی دارند و بهتر است در مناطق سردسیر یا معتدل از آن‌ها استفاده شود نه در شهرهایی کویری نظیر یزد که برای ایجاد هوای خنک در فصل تابستان نیاز به کمپرسورهایی با بازده بالا مثل کمپرسورهای اسکرال دارند. برای خرید کمپرسور داکت اسپلیت بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

برند، ظرفیت و مدل داکت اسپلیت را درست انتخاب کنید

اولین مرحله در خرید هر دستگاهی، انتخاب برند و مدل آن دستگاه است و این قضیه برای خرید داکت اسپلیت نیز اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که می‌دانید برندهای زیاد و همچنین مدل‌های داکت اسپلیت مختلفی در بازار موجود است و انتخاب مدل مناسب و مدنظر شما اهمیت زیادی دارد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، در بازار کمپرسورهای مختلفی برای داکت اسپلیت وجود دارد که هر کدام برای یک آب و هوا و ظرفیت خاص کاربردی هستند. دانستن این نکات و در نظرگرفتن آن‌ها هنگام خرید باعث می‌شود تا یک خرید هوشمندانه داشته باشید.

به ابعاد و اندازه‌های یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت دقت کنید

ابعاد و اندازه‌های یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیتی که می‌خرید باید با مساحتی که در اختیار دارید متناسب باشد. شاید این نکته به ظاهر ساده باشد اما عدم توجه به آن هنگام نصب داکت اسپلیت شما را با شکلات جدی روبرو خواهد کرد.

به میزان مصرف انرژی کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت دقت کنید

به طور کلی هنگام خرید هر دستگاهی باید به میزان مصرف انرژی آن دقت کنید. این مساله هم در حفظ محیط‌زیست و هم در صرفه‌جویی در هزینه‌های شما اهمیت زیادی دارد. به علاوه برخی داکت اسپلیت‌ها به کنتور برق سه فاز و یا تک فاز نیاز دارند و شما باید هنگام خرید این دستگاه به این نکته دقت کنید.

سر و صدای تولیدی دستگاه داکت اسپلیت را در نظر بگیرید

بسیاری از افراد از سر و صدای سیستم‌های سرمایشی گلایه دارند و به دنبال سیستم‌هایی هستند که هنگام کارکردن کمترین سر و صدا را تولید کنند. پر سر و صدابودن داکت اسپلیت یک عیب بزرگ برای این دستگاه به‌شمار می‌رود که نارضایتی از خرید را به وجود می‌آورد. پس اگر قصد خرید کمپرسور داکت اسپلیت را دارید، بهتر است به میزان صدای تولیدی آن در هنگام کار دقت کنید. معمولا میزان صدای 50 تا 55 دسیبل مناسب است و باعث آزار شما نخواهد شد.

به مدل کمپرسور داکت اسپلیت دقت کنید

همان‌طور که گفتیم، کمپرسور در دستگاه داکت اسپلیت یکی از مهم‌ترین و البته گران‌قیمت‌ترین اجزای موجود در این دستگاه است که خرید آن اهمیت بسیار زیادی دارد. کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت به منزله قلب آن است و اگر درست انتخاب نشود، در راندمان و بازدهی این دستگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت. برخی شرکت‌های تولیدکننده داکت اسپلیت کمپرسورهای برند خود را در برای ساخت این دستگاه به کار می‌برند که ممکن است بعدها شما را دچار مشکل کند. برای مثال ممکن است موتور داکت اسپلیت از برندهای دیگر به دستگاه داکت اسپلیت شما نخورد و دیگر نتوانید از آن استفاده کنید.

به نوع ماده مبرد داکت اسپلیت توجه کنید

ماده مبردی که در اکثر داکت اسپلیت‌ها به کار می‌رود گاز مبرد R22 و R410 است. البته از سال 2020 به علت مضربودن ماده مبرد R22 برای محیط‌زیست، استفاده از آن برای ساخت داکت اسپلیت ممنوع شده است. در نتیجه اگر داکت اسپلیتی که می‌خرید با گاز مبرد R22 کار کند، برای شارژکردن آن به مشکل جدی برمی‌خورید.

به حداکثر میزان لوله‌کشی مسی در بین یونیت داخلی و خارجی داکت اسپلیت دقت کنید

گفتیم که یونیت داخلی و خارجی از طریق لوله‌های مسی به هم متصل و مرتبط می‌شوند. البته میزان این لوله‌های مسی مابین یونیت داخلی و خارجی در موتور داکت اسپلیت‌های مختلف با هم متفاوت است. اگر هنگام نصب دستگاه داکت اسپلیت به طول لوله‌کشی مناسب آن دقت نکنید، راندمان و کارایی داکت اسپلیت شما کاهش پیدا می‌کند. به این ترتیب هنگام خرید کمپرسور داکت اسپلیت توجه به محل قرارگیری یونیت خارجی و داخلی و طول لوله مسی برای انتقال آن‌ها بسیار ضروری و مهم است.

شما با در نظرگرفتن این نکات هنگام خرید موتو داکت اسپلیت و همچنین هنگام خرید کمپرسور داکت اسپلیت، می‌توانید خریدی عاقلانه‌تر را تجربه کنید. همان‌طور که می‌دانید تصفیه هوا و همچنین تهویه هوای سرد و گرم مساله بسیار مهمی در منازل و همچنین ادارات مختلف است. پس نمی‌توانید از خرید سیستم‌های تهویه نظیر داکت اسپلیت برای منزل یا محل کار خود ساده رد شوید. شما برای یک خرید مطمئن‌تر می‌توانید با یک شرکت معتبر و متخصص فروش این دستگاه مشورت کنید تا با توجه به مساحت مدنظر شما بهترین دستگاه داکت اسپلیت مناسبتان را به شما معرفی کنند.

موتور داکت اسپلیت | خرید کمپرسور داکت اسپلیت

برای تعویض و خرید موتور داکت اسپلیت به چه چیزهایی نیاز است؟

کمپرسور در داکت اسپلیت و کولرهای گازی از جمله مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها به شمار می‌رود. به دلایل مختلفی ممکن است روزی کمپرسور داکت اسپلیت شما دچار خرابی شود و نیاز به خرید موتور داکت اسپلیت و نصب آن داشته باشید. پس از اینکه داکت اسپلیت مناسب خود را خریداری کردید، نوبت به نصب آن می‌رسد. لازم است بدانید که کمپرسورها اجزای پیچیده‌ای هستند و در اکثر مواقع در هنگام خراب‌شدن آن‌ها را باید تعویض کنید. البته نکته مهمی که قبل از تعویض کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت باید به آن توجه کنید، خرید کمپرسور داکت اسپلیت جدید که باید مطابق با کمپرسور قبلی و یا دقیقا همان مدل باشد. اگر هنگام خرید کمپرسور، مدل کمپرسور قبلی دستگاه را پیدا نکردید و مجبور به خرید یک کمپرسور غیرمشابه شدید باید در تعویض آن بسیار دقت کنید. زیرا ممکن است در اثر نابه‌جا قرارگرفتن لوله‌ها داکت اسپلیت هنگام کارکردن سر و صدای زیادی تولید کند.

برای تعمیر و یا تعویض کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت به ابزارهای زیر نیاز خواهید داشت:

  • دستگاه هواگاز، که انواع مختلفی دارد.
  • سیم جوش برای جوشکاری
  • سمباده به منظور تمیزکردن سطوح روغن‌کاری شده قبل از عملیات جوشکاری
  • دستمال پارچه‌ای برای خنک‌کردن لوله‌ها بعد از انجام جوشکاری
  • آچار بکس شماره 12، 13 و 14
  • کپسول ازت برای شستشو و همچنین پیداکردن محل نشتی سیستم
  • پمپ وکیوم
  • گاز یا ماده مبرد مورد نیاز برای داکت اسپلیت
  • دم‌باریک، انبردست و آچار فرانسه
  • پیچ‌گوشتی تخت و دو سو

مراحل تعویض موتور داکت اسپلیت

پس از خرید موتور داکت اسپلیت مناسب و تهیه ابزار لازم برای تعویض کمپرسور باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. در مرحله اول، باید برق کمپرسور را قطع کنید.
  2. در مرحله دوم باید ماده مبرد موجود در کمپرسور را کاملا خالی کنید و سپس لوله رفت و برگشت را کاملا باز کنید تا از نبودن ماده مبرد در دستگاه مطمئن شوید.
  3. در مرحله سوم باید کندانسور داکت اسپلیت را آماده کنید. با توجه به اینکه در بسیاری از داکت اسپلیت‌ها کندانسور در ارتفاع نصب می‌شود و کار تعویض کمپرسور کار بسیار دقیقی است، بهتر است کندانسور را به یک جای امن منتقل کنید تا اتفاقی برای آن رخ ندهد.
  4. در این مرحله باید با دقت خیلی زیادی قاب کندانسور را باز کنید. سپس باید با احتیاط کامل تمام سیم‌هایی را که به کمپرسور می‌رسند و حتی سوکت کمپرسور را باز کنید. پس از اینکه قاب کمپرسور را کاملا باز کردید، باید عایق‌های اطراف آن را با یک دستمال خیس بپوشانید.
  5. در مرحله پنجم باید به کمک دستگاه هواگاز لوله‌هایی که به کمپرسور داکت اسپلیت متصل هستند جدا کنید. سپس نوبت به جوشکاری لوله‌ها می‌رسد که کار بسیار مهمی است و باید آن را با دقت خیلی زیادی انجام دهید تا لوله‌های منتهی به کمپرسور آسیب نبینند.
  6. در این مرحله پس از بازکردن پیچ‌هایی که برای محکم‌کردن کمپرسور روی پایه آن بسته شده‌اند، می‌توانید به آرامی کمپرسور را به بیرون از دستگاه منتقل کنید. سپس باید کمپرسور جدید را جایگزین کمپرسور قدیمی کنید. البته هنگام نصب کمپرسور جدید باید لاستیک لرزش‌گیر را روی پایه‌های موتور داکت اسپلیت قرار دهید تا از ایجاد لرزش و جابه‌جایی دستگاه جلوگیری شود.
  7. پس از خرید کمپرسور داکت اسپلیت و دنبال‌کردن مراحل بالا، می‌توانید کمپرسور قبلی را با کمپرسور جدید جایگزین کنید. اما قبل از اینکه دوباره جوشکاری کنید و داکت اسپلیت را راه‌اندازی کنید، ابتدا باید تست موقتی کارکرد کمپرسور را انجام دهید. برای این کار باید پس از نصب کمپرسور در جای خودش، سوکت آن را وصل کرده و دستگاه را روشن کنید. سپس باید قدرت دهش و مکش کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت را با دست امتحان کنید، این کار نباید بیش از 3 ثانیه طول بکشد.
  8. مرحله نهایی شستن سیکل داکت اسپلیت به وسیله گاز ازت است که از گرفتگی دستگاه جلوگیری می‌کند. اگر این مرحله را انجام ندهید ممکن است کمپرسور در اثر گرفتگی روغن موجود در آن دوباره دچار سوختگی شود.

چه عواملی باعث خرابی کمپرسور داکت اسپلیت می‌شود؟

کمپرسور در دستگاه داکت اسپلیت نقش بسیار مهم و حیاتی دارد، در نتیجه خرابی آن باعث غیرقابل استفاده‌شدن داکت اسپلیت خواهد شد. به تعبیری می‌توان گفت که داکت اسپلیت بدون کمپرسور آن کارآیی ندارد. عوامل مختلفی باعث خرابی کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها کثیفی فیلترها و کندانسور است. وقتی که کندانسور و فیلترها دچار جرم‌گرفتگی می‌شوند، جریان ورودی هوا به این دستگاه کم شده و در نتیجه این دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود. همچنین در صورت خراب‌شدن رله استارت و خازن‌ها کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت قادر به کارکردن نیست. همچنین سایر عواملی که منجر به خراب‌شدن کمپرسور این دستگاه می‌شوند شامل موارد زیر است:

  • خراب‌شدن اورلود کمپرسور می‌تواند منجر به از کارافتادگی آن شود
  • قطعی مدارهای دستگاه
  • نشت ماده مبرد
  • مشکلات موجود در موتور داکت اسپلیت
  • خراب‌شدن ترموستات و عدم کنترل دمای دستگاه
  • وجود مشکل در سیم‌کشی دستگاه
  • خراب‌شدن سنسورهای داکت اسپلیت
  • داغ‌شدن کمپرسور داکت اسپلیت

چرا موتور داکت اسپلیت داغ می‌شود؟

دلایل مختلفی باعث خراب‌شدن کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت می‌شوند و شما را مجبور به خرید کمپرسور داکت اسپلیت جدید می‌کنند. اما یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث خراب‌شدن کمپرسور می‌شود، داغ‌شدن و در نهایت سوختن است. یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به داغ‌شدن بیش از حد کمپرسور می‌شود، اتصال برق یا اتصال سیم‌های موتور داکت اسپلیت است. به علاوه کثیف‌بودن سیم‌پیچ‌های کندانسور نیز باعث داغی کمپرسور و سوختن آن می‌شود. از دیگر عواملی که باعث داغ‌شدن موتور دستگاه داکت اسپلت می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرابی فن کندانسور
  • نشت ماده مبرد در دستگاه
  • نزدیک‌بودن داکت اسپلیت به سیستم‌های گرمایشی دیگر نظیر دستگاه خشک‌کن
  • قرارگیری داکت اسپلیت در زیر نور آفتاب مستقیم
  • تنظیم کمپرسور روی دور کوتاه
  • کثیفی فیلترهای داکت اسپلیت
  • کثیفی سیم‌پیچی‌های کندانسور
  • کاهش مقدار ماده مبرد
  • زیادشدن طول عمر موتور دستگاه داکت اسپلیت و کهنه‌شدن آن
  • عایق‌کاری نادرست داکت اسپلیت

نشانه‌های داغ‌شدن موتور دستگاه داکت اسپلیت چیست؟

همان‌طور که گفتیم علت اصلی خراب‌شدن کمپرسور داغی بیش از حد این قطعه است. اما کمپرسور در پنل خارجی داکت اسپلیت قرار دارد و ممکن است خیلی دیر متوجه داغ‌شدن آن شوید و وقتی متوجه این مساله بشوید، که کار از کار گذشته باشد. داغ‌شدن کمپرسور و از کارافتادن آن شما را مجبور به خرید کمپرسور داکت اسپلیت می‌کند و خسارات زیادی به شما وارد خواهد کرد. این در حالی است که با دانستن برخی علائم و نشانه‌هایی که خبر از خرابی کمپرسور می‌دهند می‌توان از بروز این خسارات جلوگیری کرد. از مهم‌ترین نشانه‌های داغی بیش از حد موتور داکت اسپلیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باد داکت اسپلیت به میزان کافی خنک نیست و دستگاه قادر به خنک‌کردن محیط نیست.
  • فن داکت اسپلیت در پنل خارجی کار می‌کند اما کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت از کار افتاده است.
  • داکت اسپلیت به صورت ناگهانی خاموش می‌شود.

اگر هر کدام از نشانه‌های بالا را در داکت اسپلیت خود مشاهده کردید، در اولین فرصت کمپرسور این دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. تعمیرکار با بررسی کمپرسور دستگاه داکت اسپلیت تشخیص می‌دهد که آیا می‌توان این قطعه را تعمیر کرد یا باید آن را با یک کمپرسور جدید جایگزین کرد.

جمع‌بندی موتور داکت اسپلیت

تهویه هوای مطبوع در تمام روزهای سال امر مهمی است. این مورد به خصوص در روزهایی که کرونا گریبان‌ جامعه را گرفته بود، بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. یکی از ابزارهایی که می‌توان با آن علاوه بر تهویه مطلوب هوا، هوای سرد و گرم خانه را تنظیم کرد موتور داکت اسپلیت است. با خرید کمپرسور داکت اسپلیت می‌توانید در خانه و محل کار خود از هوای دلپذیر و تازه بهرمند شوید.

نکته مهمی که در هنگام خرید دستگاه‌ها و ابزارهای مختلف به شما کمک می‌کند، کسب اطلاعات راجع‌به اجزای تشکیل‌دهنده آن دستگاه و شیوه عملکرد دستگاه مذکور است. در این مطلب به معرفی اجزای تشکیل‌دهنده داکت اسپلیت و نقش هر کدام در عملکرد نهایی این دستگاه پرداختیم. یکی از اجزای مهم داکت اسپلیت، کمپرسور این دستگاه است که برای خرید آن باید دقت زیادی به خرج دهید. همچنین شما با در نظرگرفتن مزایا و معایب موتور دستگاه داکت اسپلیت می‌توانید برای خرید موتور داکت اسپلیت و کمپرسور داکت اسپلیت عاقلانه‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنید.