مقدمه آشنایی با روغن کمپرسور سردخانه و نحوه تعویض آن

سیستم‌های تهویه مطبوع و تبرید در مصارف خانگی و یا صنعتی نظیر سردخانه‌ها از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که در سیستم تبرید از آن استفاده می‌شوند، کمپرسور است که به نوعی قلب سیستم تبرید شناخته می‌شود. نقش اصلی در سیستم تبرید سردخانه‌ها که فشرده‌ترکردن مبرد است، توسط کمپرسورها انجام می‌شود و هر گونه خرابی در اجزای این قطعه منجر به بروز خسارات فراوانی می‌شود. کمپرسورها خود از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که نتیجه نهایی عملکرد نهایی قطعات کمپرسور فشرده‌شدن مبرد و سپس خنک‌شدن محیط سردخانه‌ها است. یکی از موارد حیاتی در کمپرسور، استفاده از روغن کمپرسور سردخانه است که نقش بسیار مهمی در طولانی‌شدن عمر کمپرسور دارد. در ادامه این مطلب به بحث روغن موتور سردخانه و نحوه تعویض آن می‌پردازیم.

سردخانه‌ها چه اهمیتی دارند؟

همه ما می‌دانیم که انسان‌ها ذاتا تمایل دارند مواد غذایی خود را ذخیره کنند. این عادت از گذشته در میان انسان‌ها وجود داشته و به طرق مختلفی آن را انجام می‌دادند. اکنون نیز برای انبارکردن مواد غذایی و نگهداری آن‌ها، انسان از سیستم‌های سردسازی و تبرید نظیر سردخانه‌ها استفاده می‌کند.

با وجود سردخانه‌ها و نگهداری مواد غذایی در آن‌ها، دیگر نیاز به نگرانی برای دستیابی به مواد غذایی در فصول سرد سال نیست و در هر زمانی از سال می‌توان به مواد غذایی و میوه‌ها با بهترین کیفیت دست پیدا کرد.

به این ترتیب سردخانه‌ها در زندگی انسان نقش بسیار مهمی دارند و باید اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها با دقت بسیار بالایی خریداری شوند. هر گونه خطا یا اشتباه در خرید اجزای مختلف سردخانه باعث فاسدشدن موادی که در آن نگهداری می‌‌شوند، می‌شود. در سیستم سردخانه، مهم‌ترین قطعه کمپرسور است که در ادامه به مبحث روغن کمپرسور سردخانه بیشتر می‌پردازیم.

کمپرسور سردخانه چیست؟

برای آشناشدن با روغن موتور سردخانه، ابتدا باید با کمپرسور سردخانه بیشتر آشنا شویم. کمپرسورها یکی از اجزای مهم سیستم تبرید در سردخانه‌ها هستند که عملکرد درست آن‌ها از بروز خسارات احتمالی جلوگیری می‌کند. در بازار مدل‌های مختلفی از کمپرسور وجود دارد که هر کدام ظرفیت متفاوتی دارند. به این ترتیب خرید کمپرسور سردخانه یک کار تخصصی است که هرگونه انتخاب اشتباه در آن، منجر به بروز خسارات احتمالی می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید سردخانه‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در کارخانه‌های تولید مواد غذایی و دارویی هستند که سلامت غذاها و داروها را تضمین می‌کنند. همه ما می‌دانیم که مواد غذایی و دارویی به شدت فسادپذیر هستند و برای حفظ آن‌ها از فاسدشدگی باید آن‌ها را در سردخانه‌ها نگهداری کرد.

به این ترتیب کمپرسور در سیستم تبرید سردخانه قطعه بسیار مهمی است و باید برای خرید روغن موتور سردخانه نهایت دقت و توجه را داشت.

روغن کمپرسور سردخانه ، روغن موتور سردخانه

استفاده از روغن موتور سردخانه چه اهمیتی دارد؟

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نقش کمپرسور در سیستم تبرید سردخانه، فشرده‌کردن مبرد است. اجزای کمپرسور در یک چرخه مداوم و همیشگی این عمل را انجام می‌دهند، این چرخه مداوم باعث افزایش دمای داخل محفظه کمپرسور می‌شود.

همچنین حرکت قطعات بر روی هم، باعث ایجاد نیروی اصطکاک در بین آن‌ها شده و در طول زمان باعث فرسایش و تخریب قطعات کمپرسور می‌شود. در صورتی که کمپرسور خراب شود، در اکثر مواقع قابل تعمیر نخواهد بود و برای یک کمپرسور مجدد باید اقدام کرد.

اما برای جلوگیری از تخریب قطعات در اثر نیروی اصطکاک، در سیستم کمپرسور سردخانه‌ها از روغن استفاده می‌شود که نقش بسیار مهمی در حفظ اجزای کمپرسور ایفا می‌کند. روغن موتور سردخانه، با روان‌سازی حرکات قطعات کمپرسور از فرسایش آن‌ها در اثر نیروی اصطکاک جلوگیری می‌کند.

همچنین روغن از افزایش بیش از حد دما در محفظه کمپرسور جلوگیری می‌کند. به این ترتیب با استفاده از روغن کمپرسور سردخانه می‌توان از فرسایش و تخریب قطعات این دستگاه بسیار مهم جلوگیری کرد.

روغن موتور سردخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در بازار مدل‌های مختلفی از کمپرسورها وجود دارد که هر کدام، ابعاد و ظرفیت مخصوص به خود را دارند. این تفاوت‌ها باعث‌شده تا برای کمپرسورهای مختلف، نیاز به روغن‌های متفاوت باشد. اما به طور کلی هنگام استفاده از روغن کمپرسور، باید دقت کنید که این روغن تمام ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • روغنی که برای کمپرسور می‌خرید، باید بتواند دمای محفظه داخلی کمپرسور را در حد معینی نگه دارد.
  • روغن موتور سردخانه باید به خوبی کار روان‌سازی قطعات دستگاه را انجام دهد و از فرسایش آن‌ها جلوگیری کند.
  • روغن کمپرسور باید بتواند قطعات کمپرسور را از خوردگی حفظ کند.
  • روغن مورد استفاده در کمپرسور نباید با ماده مبرد کمپرسور وارد واکنش شیمیایی بدهد.
  • روغن کمپرسورهای سردخانه نباید قابل حل‌شدن در ماده مبرد کمپرسور باشد.
  • روغن کمپرسور باید در دماهای بالا خواص و ویژگی‌های خود را حفظ کند.
  • روغن باید به راحتی از مسیرهای مشخص‌شده نظیر شیر انبساط و لوله‌های موئین عبور کند.
  • روغن کمپرسور باید تغییر دمایی بالای موجود در کمپرسور را تحمل کند.

اگر هنگام خرید روغن برای کمپرسور سردخانه، دقت کنید که روغن تمام ویژگی‌های بالا را داشته باشد می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین روغن برای کمپرسور را خریداری کنید. با توجه به نقش مهمی که روغن در حفظ قطعات کمپرسور دارد، خرید آن کار بسیار مهمی است. همچنین بسیاری از تولیدکنندگان کمپرسورهای سردخانه به مشتریان خود توصیه می‌کنند میزان روغن دستگاه را دست‌کم نگیرند و آن را در یک سطح مشخصی نگهدارند.

روغن کمپرسور سردخانه ، روغن موتور سردخانه

روغن کمپرسور سردخانه: پارامترهای مهم هنگام خرید روغن موتور سردخانه چیست؟

تا اینجا فهمیدیم که کمپرسورها یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم تبرید سردخانه‌ها هستند که مراقبت از آن‌ها بسیار مهم است. اما چگونه باید یک روغن خوب برای کمپرسور سردخانه خرید؟ یک روغن خوب چه خصوصیاتی دارد؟

خصوصیات روغن‌ها را مانند محصولات دیگر روی بسته‌بندی آن‌ها یادداشت می‌کنند و هنگام خرید روغن باید با توجه به خصوصیات روغن و سازگاربودن آن با کمپرسور این کار را انجام داد. همچنین در اکثر مواقع شرکت سازنده کمپرسور روغن مناسب با دستگاه را معرفی می‌کند و توصیه می‌کند تا حدامکان از همان روغن یا روغن‌هایی که خصوصیاتی شبیه به آن را دارند برای روغن‌کاری دستگاه استفاده کنید. به طور کلی هنگام خرید روغن موتور سردخانه، باید به خصوصیات زیر دقت کرد:

ویسکوزیته روغن

ویسکوزیته روغن کمپرسور، میزان رقیق یا غلیظ‌بودن آن را در یک دمای معین نشان می‌دهد. به طور کلی بالارفتن دما در محفظه کمپرسور باعث رقیق‌شدن روغن کمپرسور سردخانه و کاهش دما منجر به سفت‌شدن روغن خواهد شد. توجه به ویسکوزیته هنگام خرید روغن بسیار مهم است و اگر در هنگام خرید روغن در مورد ویسکوزیته مناسب شک داشتید، بهتر است از توصیه‌های شرکت سازنده کمپرسور بهره بگیرید.

تست تجزیه روغن

تست تجزیه دمایی را که در آن موم از روغن موتور سردخانه جدا می‌شود مشخص می‌کند. در واقع تمام روغن‌های کمپرسور موجود در بازار حتی آن‌هایی که wax free هستند، دارای میزان کمی موم هستند. اما اگر این میزان بیش از حد باشد در یک دمای معین درون روغن باقی می‌ماند که منجر به کاهش خواص روغن کمپرسور می‌شود.

استحکام دی‌الکتریک برای روغن

استحکام دی‌الکتریک روغن، میزان مقاومت روغن کمپرسورهای سردخانه را در برابر جریان برق نشان می‌دهد. هنگام خرید روغن برای کمپرسور سردخانه باید باید دقت کنید که حداقل مقاومت الکتریکی آن 257 باشد.

عدد خنثی‌سازی روغن

تعیین خنثی‌شدن روغن کمپرسور یک کار تقریبا سخت است که باید هنگام خرید روغن به میزان این پارامتر دقت کنید.

نقطه اشتعال‌پذیری روغن

همان‌طور که می‌دانید یکی از خواص روغن‌ها اشتعال‌پذیری آن‌ها است. نقطه اشتعال‌پذیری روغن کمپرسور سردخانه، نشانگر دمایی است که اگر کمپرسور به آن دما برسد روغن دچار آتش‌سوزی می‌شود. در هنگام خرید روغن برای کمپرسور سردخانه باید دقت کنید که نقطه اشتعال‌پذیری روغن کمپرسور بالاتر از دمایی باشد که در کمپرسور ایجاد می‌شود.

انواع روغن موتور سردخانه کدام است؟

همان‌طور که گفتیم روغن در کمپرسور نقش بسیار مهمی دارد و از فرسودگی پیش از موعد قطعات کمپرسور جلوگیری می‌کند. روغن‌های کمپرسور از نظر تولید به سه گروه تقسیم می‌شوند:

گروه اول، شامل روغن‌های معدنی است که با علامت اختصاری MO مشخص می‌شوند. این روغن‌ها یکی از پرطرفدارترین روغن‌ها برای استفاده در کمپرسور هستند که در صورت استفاده از آن‌ها در کمپرسور، تا چندین سال دیگر نیازی به تعویض روغن نخواهید داشت.

روغن کمپرسور سردخانه ، روغن موتور سردخانه

گروه دوم، روغن‌های پلی ول‌استر هستند که با علامت اختصاری POE شناخته می‌شوند. این روغن‌ها از سری روغن‌های مصنوعی هستند که در جذب رطوبت بسیار عالی عمل می‌کند.

روغن کمپرسور سردخانه ، روغن موتور سردخانه

گروه سوم روغن موتور سردخانه، روغن الکیل بنزن است که با علامت اختصاری AB در بازار شناخته می‌شوند. این روغن‌ها نیز مانند روغن‌های گروه اول از سری روغن‌های طبیعی هستند و روغن بیتزر کد B100 یکی از معروف‌ترین روغن‌های این گروه است.

چه زمانی باید روغن کمپرسور سردخانه را عوض کرد؟

برای کارکرد بهتر کمپرسور در سیستم تبرید سردخانه باید هر 6 ماه یک بار برای تعویض روغن آن اقدام کنید. همچنین در صورتی که هر یک از شرایط زیر را در کمپرسور مشاهده کردید، باید در زودترین زمان ممکن برای تعویض روغن کمپرسور اقدام کنید. این شرایط عبارتند از:

  • اگر رطوبت یا هوا به روغن رسیده باشد و باعث اسیدی‌شدن آن شده باشد، باید بلافاصله آن را تعویض کنید.
  • اگر مقدار روغن کاهش یابد، باید برای تعویض روغن اقدام کنید.
  • اگر روغن دچار تغییر شده باشد، برای تعویض آن اقدام کنید.
  • اگر مدار گاز دچار انسداد شده باشد، بلافاصله باید روغن دستگاه را عوض کنید.
  • اگر کمپرسر دچار آسیب شده باشد و این آسیب باعث تغییر خواص روغن شود، باید برای تعویض روغن اقدام کنید.

روغن کمپرسور سردخانه مدل پیستونی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کمپرسورهای پیستونی از قدیمی‌ترین کمپرسورهای موجود در بازار هستند که در بسیاری از صنایع به خصوص سیستم تبرید سردخانه‌ها کاربرد دارند. اما میزان استهلاک قطعات در کمپرسورهای پیستونی بسیار بالا است و استفاده از روغن موتور سردخانه در کمپرسورهای پیستونی بسیار مهم است. روغن مناسب کمپرسور پیستونی باید ویژگی‌های زیر را دارد:

  • در مقابل اکسیدشدن بسیار مقاوم است.
  • در مقابل زنگ‌زدگی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد.
  • قطعات کمپرسور را به خوبی در مقابل فرسایش حفظ می‌کند.
  • گرانروی این روغن بسیار بالا است.

مراحل تعویض روغن در کمپرسور سردخانه چیست؟

تعویض روغن کمپرسورها بسیار مهم است و باید با دقت زیادی انجام شود. به طور کلی برای تعویض روغن کمپرسور سردخانه باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برای تعویض روغن کمپرسور ابتدا باید شیر مکش و رانش آن را ببندید و گاز درون آن را کاملا تخلیه کنید.
  2. هنگام تخلیه روغن باید برق دستگاه را قطع کنید تا از سوختن دستگاه جلوگیری کنید.
  3. پس از تخلیه کامل گاز کمپرسور، باید روغن قبلی دستگاه را درون ظرفی تخلیه کنید.
  4. فنر و فیلتر توری فلزی موجود در مقابل در تخلیه روغن کمپرسور را باید با یک حلال شستشو دهید و سپس با فشار باد به خوبی آن‌ها را خشک کنید.
  5. پس از شستن فنر و توری فلزی، باید این دو قطعه را به همراه درب تخلیه روغن کمپرسور به همان صورتی که باز کردید، در جای خود قرار دهید.
  6. پیچ مخصوص تزریق روغن موتور کمپرسور سردخانه را باز کنید.
  7. سپس برای تزریق روغن، آن را با کمک یک قیف مخصوص به دستگاه تزریق کنید.
  8. پس از تزریق روغن به میزان استاندارد، باید تمام پیچ و مهره‌هایی که باز کردید، ببندید و کمپرسور را وکیوم کنید.
  9. در نهایت شیر کمپرسور را باز کنید و درپوش‌ها را تست کنید و سپس دستگاه را روشن کنید.

جمع‌بندی روغن موتور سردخانه

کمپرسورها یکی از مهم‌ترین قطعات و همچنین پرکاربردترین دستگاه‌هایی است که در صنایع مختلف از جمله در سیستم تبرید سردخانه‌ها استفاده می‌شود. کمپرسور از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود و روغن کمپرسور مهم‌ترین پارامتری است که عملکرد صحیح کمپرسور را تضمین می‌کند. با توجه به ابعاد و ظرفیت کمپرسور مورد نظر و همچنین خصوصیات دستگاه باید روغن آن را خریداری کنید.

در این مطلب راجع‌به روغن کمپرسور سردخانه و اهمیت آن در این دستگاه صحبت کردیم. همان‌طور که می‌دانید روغن برای عملکرد صحیح کمپرسور و همچنین پیشگیری از فرسایش اجزای آن بسیار مهم است و اکثر تولیدکنندگان کمپرسور هنگام خرید این دستگاه به مشتری توصیه می‌کنند سطح روغن را در میزان مطلوبی نگهدارند و در صورت هر گونه تغییر بلافاصله برای تعویض روغن موتور سردخانه اقدام کنند.