امروزه برای نگهداری انواع مختلف مواد غذایی، دارویی و کشاورزی به استفاده از انواع مختلف سردخانه‌ها نیازمند هستیم. قلب و بخش اصلی در هر سردخانه کمپرسور آن است. پیشرفت‌های رخ داده موجب طراحی و تولید انواع مختلف کمپرسور شده است. کمپرسورها معمولا در سه نوع باز، بسته و نیمه بسته تولید و عرضه می‌شوند. استفاده از روانکار مرغوب مانند روغن سانیسو (روغن SUNISO) می تواند سبب افزایش طول عمر و راندمان کمپرسور شود.

 اتصال قطعات و چرخش آنها موجب ساییدگی و خوردگی قطعات خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل استفاده از روغن کمپرسور مثل روغن سانیسو (روغن SUNISO) ضروری است. برند های مختلفی اقدام به تولید و عرضه انواع و مختلف روغن­ های کمپرسور کرده ­اند. سعی کرده ­ایم در این مقاله کاربردی به بررسی  روغن سانیسو و مزایای استفاده از آن بپردازیم.

روغن سانیسو (روغن SUNISO)

 

 

آشنایی با تاریخچه برند سانیسو

روغن سانیسو (روغن SUNISO) ساخت شرکت سانیسو می باشد. این برند معتبر در سال 1933 در شهر فیلادلفیای آمریکا راه اندازی شد. اما حدود نیم قرن بعد یعنی در سال 1984 یک شرکت بلژیکی با نام سان امتیاز انحصاری تولید محصولات سانیسو را تصاحب کرد. به همین دلیل امروز افراد روغن سانیسو (روغن SUNISO) را به عنوان یک محصول بلژیکی می­شناسند. با اطمینان می­توان گفت که باکیفیت­ ترین و مرغوب­ ترین روغن های کمپرسور، سردخانه و سیستم­ های تهویه هوا را تولید و عرضه می­کند.

استفاده از فناوری­ های پیشرفته و دانش نوین موجب شده که روغن کمپرسور سانیسو از استاندارد بسیار بالایی برخوردار بوده و بتواند تایید اغلب صاحبان صنایع، متخصصین و مهندسان فنی در سراسر جهان را کسب کند.

یکی از اصلی­ ترین معیارها در تولید روغن سانیسو (روغن SUNISO) عدم استفاده از موم در تولید روغن کمپرسور سانیسو است. این مزیت کاربردی موجب شده که طول عمر و کارایی این محصول افزایش یافته و روغن سانیسو بتواند خصوصیات مطلوب خود را در دماهای پایین حفظ کند. روغن سانیسو (روغن SUNISO) با انواع مختلف کمپرسورها بدون درنظر گرفتن دمای کمپرسور یا دمای تبخیر سازگاری دارد و از قابلیت اختلاط با مبردهای CDC (C) نیز برخوردار است. جالب است بدانید روغن کمپرسور سانیسو (روغن کمپرسور SUNISO) در دو پایه معدنی و سنتتک تولید و عرضه می‎شوند که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می­پردازیم:

 

·       روغن کمپرسور (روغن SUNISO) معدنی یا مینرال

این نمونه روغن کمپرسور سانیسو در دو پایه پارافینی و نفتی تولید می­شود. در یک تعریف ساده می­توان گفت اگر در ساخت روغن سانیسو (روغن SUNISO) از نفت خام به عنوان ماده اولیه استفاده شود این محصول مینرال یا معدنی است. مواد پایه اصلی برای ساخت روغن­های پارافینی شامل هیدروکربن­های نرمال و ایزو بوده، در حالی که هیدروکربن­های حلقوی سیر شده تک حلقه و چند حلقه پایه اصلی تشکیل دهنده روغن­های کمپرسور نفتی است. روغن های نفتی در دماهای پایین قابل استفاده هستند. ویژگی های اصلی روغن­های پارافینی شامل وزن کمتر، دمای ریزش بالا، گرانروی بالا، مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی، حل‌کنندگی کمتر، نقطه اشتعال بالا و فراریت کمتر است.

 

روغن سانیسو (روغن SUNISO)

 

·       روغن کمپرسور سنتتیک یا مصنوعی

روغن­های مصنوعی از طریق اتصال دو یا چند ترکیب آلی دارای وزن مولکولی کم تشکیل می­شوند. در ساخت این محصول از شرایط فیزیکی و شیمیایی خاص استفاده می­شود که موجب افزایش کیفیت و کارایی روغن سانیسو (روغن SUNISO) سنتتیک شده است. با استفاده از این نمونه روغن­ها هزینه عملیات کاهش می­یابد. امکان انجام فعالیت در محدوده دمایی بسیار بالا یا پایین را فراهم می­کند. مانع از ساییدگی قطعات موتور شده و طول عمر قطعات را افزایش می­دهد.

 

روغن سانیسو (روغن SUNISO)

 

وظایف اصلی روغن کمپرسور سانیسو (روغن SUNISO)

 

  • روانکاری قطعات با استفاده از روغن سانیسو برای انجام فعالیت آسان و مطمئن در کنار یکدیگر
  • جلوگیری از ساییدگی قطعات مختلف توسط روغن سانیسو (روغن SUNISO)
  • جلوگیری از داغ شدن و انبساط قطعات توسط روغن سانیسو (روغن SUNISO)
  • خنک­ کاری انواع قطعات در حال فعالیت برای افزایش طول عمر و کارایی آنها با استفاده از روغن سانیسو (روغن SUNISO)
  • کمک به آب­ بندی و مهر و موم کردن کمپرسور برای پیشگیری از افت فشار در طول مسیر و فعالیت قطعات با تمام بازده

 

ویژگی­های یک روغن کمپرسور خوب

روغن سانیسو (روغن SUNISO) می­تواند دما را در حد معین حفظ کند. رونکاری قطعات به خوبی انجام خواهد شد. روغن سانیسو (روغن SUNISO) به ­راحتی از قطعات مختلف در برابر ساییدگی و خوردگی محافظت می­کند. با سیال موجود در کمپرسور واکنش شیمیایی برقرار نمی­کند. روغن سانیسو (روغن SUNISO) به مرور زمان خاصیت و کیفیت خود را از دست نمی­دهد. در دماهای پایین نیز می­تواند خاصیت روان­کنندگی قطعات را حفظ کند. روغن سانیسو (روغن SUNISO) فشار بالا اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی­کند.

عوامل فوق تنها ویژگی­های مطلوب یک روغن کمپرسور مناسب نیستند. بلکه باید به گرانروی نیز اشاره کنیم. غلظت یک روغن موتور باید در حد مطلوب باشد که بتواند دما و فشار را به خوبی تحمل کند. به علاوه اگر از روغن برای سیستم­های سرمایشی استفاده می­شود نباید هیچ واکنش شیمیایی بین روغن و مبرد ایجاد شود.

 

زمان مناسب برای تعویض روغن سانیسو (روغن SUNISO)

با توجه به اینکه در ساخت انواع مختلف روغن­های کمپرسور از مواد اولیه متفاوت استفاده می­شود، نمی­توان زمان دقیقی برای تعویض آن مطرح کرد. برای اینکه بدانید بهترین زمان برای تعویض هر نوع روغن کمپرسور چیست، باید به توصیه سازنده و نکاتی که در دفترچه بیان شده دقت کنید. برای اینکه روغن سانیسو (روغن SUNISO) بیشترین کارایی را داشته باشد توصیه می­کنیم که پس از 500 ساعت فعالیت، کیفیت روغن SUNISO را بررسی کرده تا در صورت ضرورت روغن تعویض شود.

 نکته­ ای که اشاره به آن ضروری به نظر می­رسد این است که حجم روغن با میزان کارکرد و فعالیت سیستم تهویه ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه اگر بر اثر فعالیت زیاد سطح روغن سانیسو (روغن SUNISO) افت کرده بود بلافاصله آن را تعویض کنید. فراموش نکنید که روغن کمپرسور روغن سانیسو (روغن SUNISO) نیز مانند هر روغن دیگر در اثر فعالیت و به مرور زمان خاصیت و کارایی خود را از دست می­دهد. بی توجهی به تعویض به موقع آن می‌تواند موجب اختلال در سیستم تبرید و خوردگی قطعات شود.

 

مزایای استفاده از روغن SUNISO

 

  • برخورداری از پایداری شیمیایی عالی که این مزیت مانع از ایجاد واکنش­های شیمیایی بین روغن کمپرسور سانیسو و مبرد می­شود.
  • یکی از مشکلاتی که در استفاده از انواع مختلف روغن ها با آن مواجه می­شوید وجود موم و جدا شدن آن در دماهای پایین است. در ساخت روغن کمپرسور سانیسو مقدار بسیار کمی موم وجود دارد. در نتیجه، هیچ اختلالی در عملکرد این محصول در دماهای پایین ایجاد نمی­شود.
  • با استفاده از روغن سانیسو با مشکل ماسیدن روغن در مسیر لوله ها و انسداد آنها مواجه نمی­شوید. زیرا این محصول از دمای چکیدن پایینی برخودار است.
  • به دلیل گرانروی مناسب این نمونه روغن عملکردی مطلوب در دمای بالا و پایین دارد.
  • در کمپرسور های بسته یا هرمتیک هدف اصلی استفاده از روغن ایجاد یک لایه عایق بسیار قوی بین موتور و بدنه کمپرسور است. محصولات سنسیو نوعی عایق الکتریکی بسیار قوی به­حساب می­آیند. استفاده از آنها عملکرد سیستم کمپرسور را ارتقا خواهد داد.

 

تفاوت انواع روغن های معدنی سانیسو (روغن SUNISO)

کمپانی سانیسو سه نمونه روعن معدنی بسیار باکیفیت را تولید و عرضه می کند. این سه روغن SUNISO عبارتند از: روغن 4GS، 5GS و 3GS. این نمونه محصولات برای فعالیت در دمای کمتر از 18- درجه سانتی­گراد کارایی دارند. در نتیجه می­توانید در سیستم­های سرمایش خانگی، صنعتی و سازمانی از آنها استفاده کنید. این محصولات با مبردهای HCFC و CFC سازگاری بسیار بالایی دارند.

تفاوت­های اصلی بین روغن های 4GS و 3GS در غلظت این محصولات است. روغن 3GS بسیار رقیق بوده و غلظت کمی دارد. به همین دلیل برای استفاده از دماهای نسبتا پایین مناسب است. غلظت مطلوب 4GS موجب شده که استفاده از آن در انواع چیلرها و سیستم­های صنعتی امکان­پذیر باشد. از نظر قیمت این دو نمونه روغن کمپرسور سانیسو (روغن SUNISO) در محدوده مشابهی قرار داشته و تفاوت خاصی بین آنها وجود ندارد.

 

نحوه تعویض روعن کمپرسور

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم برای تعویض روغ­ های کمپرسور باید مطابق با دستورالعمل سازنده عمل کنید. سپس متناسب با نوع کمپرسور روغن مناسب را انتخاب کنید. اگر تعویض روغن در سیستم­های تبرید صنعتی را انجام می­دهید انتخاب روغن سانیسو 4GS و برای سیستم­های خانگی از روغن 3GS استفاده کنید.

 در گام اول برای تعویض روغن سانیسو (روغن SUNISO) شیر مکش و رانش کمپرسور را ببندید تا بتوانید گاز درون آن را کاملا تخلیه کنید. فراموش نکنید که حتما برق هیتر روغن را قطع کنید. این عمل مانع از سوختن هیتر می­شود. پس از اینکه گاز را به صورت کامل تخلیه کردید باید درب تخلیه روغن را باز کنید تا روغن­های معیوب کاملا خارج شود. این درب در پایین‌ترین قسمت کپرسور قرار دارد.

با مشاهده درب تخلیه روغن خواهید دید که یک فنر و فیلتر روبروی آن قرار دارد. فیلتر توری و از جنس فلز است. باید با استفاده از یک حلال شوینده مناسب فیلتر و فنر را به خوبی بشویید. کثیف بودن فیلتر موجب افت فشار روغن کمپرسور سانیسوو کاهش توان و عملکرد کمپرسور می­شود. پس از شستشو این قطعات را در معرض فشار بار قرار دهید تا کاملا خشک شوند. فنر و فیلتر توری را با دقت ببندید.

 در این مرحله باید پیچ مخصوصی که برای تعویض روغن SUNISO در دستگاه تعبیه­شده را باز کنید. با استفاده از یک قیف مناسب محفظه را پر از روغن کنید. به این نکته توجه داشته باشید که دو­سوم محفظه باید پر از روغن باشد. پس از انجام این مراحل تمام مغزی ها را ببندید تا کمپرسور کاملا وکیوم شود. شیر کمپرسور را باز کرده، درب­پوش­ها را چک کنید اگر هیچ مشکلی وجود نداشت با خیال راحت کمپرسور را روشن کرده و از آن استفاده کنید.

 

سخن پایانی

برای تعدیل دما از کمپرسور استفاده می­شود. کمپرسور از طریق کاهش حجم و فشار هوا موجب تراکم بیشتر هوا می­شود. برای اینکه کمپرسور بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد قطعات مختلفی باید به صورت هماهنگ و منظم کار کنند. فعالیت مدوام این قطعات احتمال سایش و خوردگی آنها را افزایش می­دهد. بهترین راه برای جلوگیری از بروز چنین حالتی استفاده از یک روغن کمپرسور مناسب است.

 برندهای مختلفی در بازار وجود دارد که می­توانید از آنها استفاده کنید. با توجه به اهمیت کیفیت و گرانروی این نمونه روغن­ها در افزایش کارایی و ارتقای عملکرد کمپرسور استفاده از روغن سانیسو (روغن SUNISO) به شما توصیه می‌کنیم. این روغن در دومدل معدنی و سنتتیک تولید و عرضه می­شود. استفاده از روغن­های سنتتیک به دلیل سازگاری بالا با انواع مبردها، تحمل دامنه دمایی بیشتر، ارتقاء عملکرد سیستم تبرید و محافظت از قطعات در برابر سایش مناسب‌تر به نظر می­رسد. فراموش نکنید که روغن کمپرسور را به موقع تعویض کنید تا اختلالی در عملکرد دستگاه ایجاد نشود.